دیدبان

70 سال آموزش نظامی بیهوده ارتش‌های عربی

70 سال آموزش نظامی بیهوده ارتش‌های عربی

دیدبان؛ یک نشریه معروف آمریکایی با انتقاد از هزینه‌های کلان و صرف زمان بسیار ارتش آمریکا برای آموزش نیروهای مسلح کشورهای عرب منطقه نوشت: آمریکا 70 سال زمان و ده‌ها میلیارد دلار را بیهوده صرف آموزش نظامی اعراب متحد خود کرده، اما تقریبا هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.

نشریه «فارن پالیسی» در گزارشی نوشت، نیروهای مسلح متحدان عرب آمریکا در خاورمیانه در طول زمان بارها نشان داده‌اند که قادر به برآورده کردن انتظارات نظامی نیستند. برای مثال، ارتش مصر در جریان عملیات «طوفان صحرا» در سال 91 میلادی عملکردی ناموفق داشت.
این نشریه درباره ارتش عربستان نیز نوشت: ارتش عربستان نمونه‌ای دیگر از این واقعیت است. ارتش عربستان در جریان دخالت در یمن در سال 2015 شکست خورده و اینک نیز در آنجا گیر افتاده است.

به نوشته این نشریه، اگر آمریکا خواهان ماندن در خاورمیانه است باید در نحوه تعامل با ارتش کشورهای عرب متحد خود بازنگری کند. رویاهای بلندپروازانه و نوین سازی ارتش اعراب متحد باید جایگزین برنامه‌های واقع‌گرایانه‌تر‌ و متکی بر قدرت واقعی متحدان تا مجبور ساختن  آن‌ها در شکل گرفتن در قالبی متفاوت با جامعه و فرهنگشان باشد. در غیر این صورت، واشنگتن پول‌ها را هدر داده و متحدان عرب واشنگتن همچنان شکست خواهند خورد.
فارن پالسی با اشاره به عزم آمریکا برای خروج از منطقه و وجود رقبایی چون ایران و حزب الله نوشت: در دنیای ایده آل، آمریکا در حالی منطقه را ترک خواهد کرد که متحدان قوی عرب این کشور قادر به دفاع برابر دشمنان مشترک خواهند بود، اما [واقعیت این است که] کار آموزش نیروهای مسلح کشورهای عرب متحد آمریکا در دهه 50 میلادی شروع شد، امروزه این آرزو دور از دسترس به نظر می‌رسد. 
این نشریه با ذکر مثالی از آموزش نیروی هوایی مصر نوشت: آمریکا دهه‌هاست که مشغول آموزش خلبانان مصری برای پرواز با جنگنده‌های «اف-16» است و در حالی که وارد قرن 21 شده‌ایم اینک الگوی استاندارد نیروی هوایی مصر تنها حمله همزمان با دو هواپیما به یک هدف است. به همین ترتیب، یک جنگنده از دو فروند جنگنده نیروی هوایی مصر حتی در تمرین‌ها نیز مجبور به عقبگرد در آخرین لحظه است تا از برخورد بین دو جنگنده خودی جلوگیری شود و در نتیجه بمب‌های خلبان دور از هدف اصابت می‌کنند.

یک خلبان آمریکایی که مدتی با نیروی هوایی مصر در امور آموزشی شرکت داشته، با اشاره به ضعف مفرط خلبانان این کشور گفت: «این که مصری‌ها از مهمات واقعی  استفاده نکردند موردی خیلی خوب بود زیرا در صورت انجام چنین کاری، بسیاری از هواپیماها و خلبانان خود را با این تاکتیک‌های مسخره و تمرین‌های تحریف شده آموزشی از بین می‌بردند».

فارن پالسی در خاتمه با اشاره به ضعف بنیادین برخی کشورهای عرب منطقه نوشت: روابط نگران‌کننده غیرنظامی-نظامی جهان عرب نیز نشان می‌دهد که بسیاری از حاکمان عرب بشدت بیم سرنگون شدن از سوی ژنرال‌های بلندپرواز را دارند که به طور هدفمند نیروهای مسلح را ضعیف نگه می‌دارند. از سویی دیگر، جهان عرب هرگز صنعتی نبوده و این توسعه نیافتگی نسبی به این معنی است که بسیاری از اعراب بدون درک کامل از ماشین آلات پیشرفته وارد ارتش شدند. در نتیجه، پرسنل عرب اغلب نتوانستند از توان بالقوه سلاح‌های خود به طور کامل استفاده کنند و همواره در نگهداری مناسب تجهیزات نظامی ناتوان بودند، در نتیجه تعداد واقعی تانک‌ها، هواپیماها و توپخانه‌هایی که آن‌ها می‌توانستند مستقر کنند، به مراتب کمتر از میزان خریداری شده بود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»