دیدبان

تحریم نفتی ونزوئلا

تحریم نفتی ونزوئلا

دیدبان؛ تحریم نفتی که روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ونزوئلا اعمال کرد نشان دهنده قویترین تلاش واشنگتن در راه مواجه ساختن نیکولاس مادورو و حکومت وی با محرومیت و قحطی است.
اما این حرکت می تواند هزینه های استراتژیک بزرگتری را به ارمغان بیاورد. تحریم های جدید ایالات متحده که می تواند نفت ونزوئلا را از بازار بیرون بکشد، احتمالا باعث می شود فشار بر ایران برای ایجاد محدودیت های سخت تر در فروش نفت تهران در اوایل بهار، بسیار دشوار شود.
سارا وخشوری، رییس شرکت بین المللی انرژی SVB در این خصوص گفته: «تحریم های ونزوئلا و تحریم های مربوط به صادرات نفت ایران باعث ایجاد بازار قوی تر برای نفت خام سنگین خواهد شد. این امر منجر به دور بعدی معافیت های 180 روزه ایالات متحده در مورد صادرات نفت ایران خواهد شد.»

پس از یکسال تهدید به تحریم نفتی، دولت ترامپ روز دوشنبه جریان حیاتی دولت مادورو، که تقریبا به طور کامل وابسته به درآمدهای صادرات نفت خام است، را مورد هدف قرار داد. این تحریم ها کمتر از یک هفته پس از آن به اجرا در می آید که ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر منطقه اعلام کردند، خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی تحت کنترل مخالفان را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، به رسمیت شناخته اند و هدف آنها این است که دست مادورو را از قدرت کوتاه کنند.

تاثیر تحریم های نفتی ونزوئلا بر کاهش اثر تحریم ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استیون منوچین وزیر خزانه داری ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرده: «ایالات متحده مسببین تنزل تراژیک ونزوئلا را پاسخگو میداند و همچنان از مجموعه وسیعی از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از رئیس جمهور موقت خوآن گوایدو، مجلس ملی و تلاش های مردم ونزوئلا برای بازگرداندن دموکراسی به کشور خود استفاده خواهد کرد.». وی گفته که اگر PDVSA، شرکت دولتی نفت ونزوئلا، کنترل منابع نفتی و درآمد آن را به گوایدو یا یکی دیگر از رهبران "منتخب به شکل دموکراتیک" منتقل کند، تحریم نفت لغو خواهد شد.
اقدام ایالات متحده، در حالی که منجر به متوقف کردن صادرات کامل نفت ونزوئلا میشود، اما در عین حال یک ضعف ویرانگر و بالقوه دیگر در بر دارد.
این تحریم ها مانع از آن میشود که پالایشگاه های نفت درایالات متحد که در سال گذشته حدود 580 هزار بشکه در روز نفت از ونزوئلا وارد کرده اند، اقدام به خرید هر نوع نفت خام بیشتری از PDVSA کنند. این امر از یک جهت بسیار مهم است، زیرا ایالات متحده یکی از چندین مقصد برای نفت خام ونزوئلا است که در واقع پول آن را می پردازد؛ کشورهایی مانند روسیه و چین از نفت ونزوئلا در ازای پرداخت میلیاردها دلار وام به این کشور و به عنوان بخشی از بازپرداخت این بدهی ها استفاده می کنند.

مساله دیگر و به همین اندازه  مهم این است، که اقدامات ایالات متحده همچنین صادرات نفت فوق سبک آمریکا به ونزوئلا را ممنوع می کند که ونزوئلا نیاز شدیدی به آن برای مخلوط کردن با نفت بسیار سنگین خود دارد تا این نفت را از زمین خارج استخراج کند. این دو اقدام در کنارهم، منجر به آن میوشد که در کوتاه مدت دولت ونزوئلا تحت فشار و قحطی مالی شدید قرار گرفته و برای فروش بیشتر نفت در سایر نقاط کار سخت تری در پش داشته باشد.

کوین بوک، رئیس شرکت انرژی ClearView Energy Partners در این خصوص میگوید: «این تحریم ها واقعا مطمئن طراحی شده اند. آنها تأثیر مالی مهمی بر دولت مادورو و تأثیرات مهمی  در تولید نفت خام سنگین PDVSA خواهند داشت.»
اقدامات ایالات متحده که  فشارهای مالی را بر مادورو و حلقه درونی او افزایش میدهد، موجب پاسخ متقابل و انتقادی در کاراکاس و همچنین در مسکو و پکن، دو تن از متحدان ونزوئلا شد. مادورو گفت که ایالات متحده در تلاش است تا دارایی های ونزوئلا را سرقت کند و قول داد که تحریم ها را در مراجع قانونی به چالش بکشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همچنین ایالات متحده را به دنبال تحریم های سختگیرانه برای تغییر رژیم متهم کرده و قول داده است تا همه اقدامات لازم را برای حمایت از دولت مادورو، انجام دهد. وزارت خارجه چین همچنین از حرکت ایالات متحده انتقاد کرد و هشدار داد که واشنگتن مسئول ایجاد بحران اقتصادی بیشتر در کشوری است که در حال حاضر هم از کمبود مواد غذایی، مهاجرت جمعی و شیوع بیماری ها رنج می برد.
نگرانی دیگر مربوط به تاثیر تحریم های جدید در بازار جهانی نفت است. ایالات متحده در حال حاضر تحریم های جدی علیه صادرات نفت خام ایران را در دستور کار دارد که این در حالی است که فروش نفت تهران از حدود 2.5 میلیون بشکه در روز به کمتر از 1 میلیون بشکه در روز رسیده است. در حالی که این کمبود با افزایش تولید در ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بهبود یافته است، تلاش های بیشتر برای قطع صادرات نفت ونزوئلا می تواند در فصل دوم سال، درست قبل شروع مسافرتها در فصل تابستان، بهای نفت را افزایش دهد.
در عین حال، کاهش عرضه جهانی نفت به اندازه ای که ایالات متحده خواهان کاهش صادرات نفت   ایران ایران است، مشکل ساز خواهد بود. در ماه نوامبر، علی رغم بحث در مورد توقف کامل صادرات نفت ایران، دولت ترامپ به هشت کشور اجازه ادامه خرید نفت ایران را داد. در ماه مه، دولت باید تصمیم بگیرد آیا اقدام به تمدید مجوز برای خریداران نفت ایران خواهد کرد تا بتوانند واردات خود را از این کشور ادامه دهد یا اینکه آیا برای صفر کردن رقم صادرات نفت ایران، که مدت هاست که از مسیر تحریم ها در داخل دولت به دنبال آن است، فشار می آورد.
این آخرین حرکت در مورد ونزوئلا کار آمریکا را برای رسیدن به این هدف سخت تر کرده است.
به رغم تلاش های تندورها برای پایان دادن به صادرات نفت ایران، کوین بوک معتقد است انتظارات واقعی بازار اهداف کاخ سفید را خنثی کند. او میگوید: «هرچه قدر بازار در عرضه محدود تر شود، دولت آمریکا عملگراتر خواهد شد.» تلاش برای متقاعد کردن کشورهای دیگری که از مدتها قبل نفت ایران خریداری کرده اند، حتی در بازاری با وضعیت عادی هم مشکل . پر از چالش است. در حالی که عرضه جهانی منابع نفت کاهش میابد، با توجه به فشارهای ناشی از تحریم PDVSA، این امر به یک چالش بزرگتر تبدیل می شود.
وی میگوید: «اگر بازار در در عرضه محدودتر شود، کار برای مقامات وزارت امور خارجه آمریکا بسیار سخت تر خواهد شد.»

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»