دیدبان

درخواست کردها از بشار اسد

درخواست کردها از بشار اسد

دیدبان؛ کردهای سوریه که پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه از سوی ترکیه تحت فشار قرار گرفته اند، تلاش هایی برای بهبود روابط با دولت سوریه جهت حمایت از آن ها در برابر حملات ارتش ترکیه را آغاز کرده اند.
تلاش هایی که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده و کردهای سوریه بر این باورند که علی رغم اختلافاتی که با دمشق دارند، اما اصول مشترکی با دولت سوریه در این کشور دارند.

در همین زمینه، آلدار خلیل، یکی از رهبران ارشد کرد سوریه که به او لقب طراح ایجاد منطقه خودگردان کردی در سوریه داده شده، می گوید کردها هنوز مذاکره با دولت مرکزی سوریه را آغاز نکرده اند. آنها با روسیه متحد سوریه مذاکره اند تا نقش یک میانجی بی طرف را میان کردها و دمشق بر عهده بگیرد.
وی به المانیتور گفته است یکی از دلایلی که مذاکرات سال گذشته کردها با دولت سوریه بی سرانجام ماند حضور نداشتن روسیه و ضامن شدن این کشور برای موفقیت این مذاکرات بوده است.
آلدار خلیل دلیل اصلی تمایل کردها به مذاکره با سوریه را اعلام خروج 2000 نیروی آمریکا از سوریه عنوان کرد.
این کادر ارشد اداره خودگردان کردی در شمال سوریه، درباره خواسته کردها از دولت سوریه گفت که مهم ترین خواسته آنها تبدیل شدن سوریه به مناطق خودگردان با هماهنگی با دمشق است.

کردهای سوریه از بشار اسد چه می خواهند؟

همچنین کردها با به رسمیت شناختن ارتش سوریه به عنوان ارتش ملی مشکلی ندارند. با برافراشتن پرچم سوریه نیز در مناطق تحت کنترل کردها مشکلی ندارند. کردها موافق ادغام نیروهای کرد در نیروهای امنیتی سوریه به شرط دفاع این نیرو در برابر تهاجمات خارجی هستند.
وی پیش بینی کرد که دولت سوریه با خواسته های کردها مخالفت کند و خواستار بازگشت وضعیت به پیش از سال 2011 و آغاز بحران سوریه شود.
وی هشدار داد اگر دمشق با کردها توافق نکند و ترکیه تهدید خود را مبنی بر تهاجمی به مناطق تحت کنترل کردها عملی کند، همه مردم سوریه متضرر خواهند شد زیرا به گفته وی ترکیه حامی گروه های تندرو در سوریه است.

آلدار خلیل درباره نقش روسیه در تهاجم نظامی ترکیه به عفرین گفت: روسیه با حمله ترکیه به عفرین موافق بود و حتی بخشی از آن بود. روسیه و ترکیه اتاق عملیات مشترک در غازی عنتاب ترکیه داشتند. با این حال کردها نمی توانند نقش بازیگری مثل روسیه را در سوریه نادیده بگیرند بلکه می خواهند از نفوذ این کشور برای متقاعد کردن دمشق استفاده کرده و از تکرار اتفاقات عفرین جلوگیری کنند.
وی در مورد اعلام مخالفت آمریکا درباره مذاکره کردها با دولت سوریه گفت آمریکا رسما چنین درخواستی از کردها نداشته است. این کشور نمی تواند چنین درخواستی از کردها داشته باشد زیرا خود که در حال بیرون رفتن از سوریه است جایگزینی ارائه نکرده است.
آلدار خلیل درباره حمایت دیگر کشورها از کردها پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه گفت: کشورهای زیادی وجود دارند که مسئله کردهای سوریه را مشروع می دانند. برای نمونه، فرانسه موضع مثبت و ترغیب کننده داشته است. به همین ترتیب، برخی کشورهای عربی و اروپایی نیز چنین موضع مثبتی داشته اند اما جنبه عملی پیدا کردن این حمایت به توانایی آنها در متقاعد کردن دیگران به حمایت از عملی کردن نیات آنها بستگی دارد.
به نظر می رسد کردهای سوریه بیش از هر زمان دیگری خود را تنها می بینند و در همین راستا مذاکره با دولت سوریه برای رسیدن به یک تفاهم مشترک را مطلوب ترین مسیر پیش روی خود می بینند. با این حال، چندان مشخص نیست که دولت سوریه تا چه اندازه خواسته های آن ها را به رسمیت خواهد شناخت و یک توافق میان اسد و کردها بر سر اصول مشترک شکل بگیرد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»