دیدبان

تَکرار بازی سازش در INSTEX

تَکرار بازی سازش در INSTEX

دیدبان؛ توافق هسته ای ایران و 1+5 موسوم به «برجام» با خارج شدن ایالات متحده آمریکا از آن و با وجود اینکه تاثیر بسزا و چشم گیری این توافق در اقتصاد کشور نداشت، تبعات اقتصادی نامطلوبی برای ایران در بر داشت.

این درحالی است که برجام به صورت رسمی ثبت شده اما هنوز لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که به گفته ی تحلیلگران از زیربنای اصلی فعالیت کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا «INSTEX» محسوب می شود، در ایران تعیین تکلیف نشده است.

و اما اینستکس «INSTEX» چیست؟ در واقع INSTEX یک نهاد مالی و یا بهتر است بگوییم یک کانال و سازوکار مالی برای ارتباط بین ایران و اروپا است که سهامدار این نهاد مالی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان می باشد و مقر آن در پاریس است.

در پنجشنبه ای که گذشت این سه کشور رسماً اعلام کردند که کانال ویژه ی ایران و اروپا ثبت شده است. این کانال ویژه دو شعبه در ایران و اروپا خواهد داشت و قرار است به عنوان یک نهاد واسط برای ثبت تسویه حساب شرکت های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل کند.

در اینجا سوالی مطرح می شود! آیا ایجاد این کانال به معنای عمل اروپا به وعده اش است؟ وعده اروپا این بود که ضررهای اقتصادی ایران را از برجام جبران کند، در پاسخ به این سوال آقای مهدی محمدی تحلیلگر مسایل سیاسی اینگونه می گوید:

«آنچه در حال حاضر اعلام شده به معنای عمل به وعده اش نیست... اما اکنون INSTEX ثبت شده و صرفا یک موسسه است که اساسا کار کرده یا خیر، هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است.... ضمن اینکه این موسسه تازه ثبت شده و هنوز آغاز به کار نکرده و من فکر می کنم اروپایی ها آغاز کار آن را مشروط به شروطی مانند مذاکرات منطقه ای و موشکی و تکمیل برنامه اقدام FATF خواهند کرد و این مکانیسم می تواند خود ابزاری برای باجگیری از ایران باشد»

از طرفی هم سید یاسر جبرائیلی، عضو هیأت علمی پژوهشکده حکمت در این باره میگوید: «پیش بینی می کنم دوره ی جدیدی از فشار بر ایران از طرفی اروپایی ها برای اجرای استاندارد های FATF و برای محدود کردن برنامه موشکی ایران شروع می شود یعنی همان برنامه ای که آمریکا دنبالش بود»

به عقیده نگارنده این مطلب INSTEX ادامه همان #بازی_سازش است که حدود ۵ سال پیش با آمریکا در قالب برجام شروع شد و امروز به دست اروپایی ها درحال انجام است.

تا کی تَکرار بازی سازش از جانب سیاسیون؟ خدا می داند

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن