دیدبان

اشتیاق آمریکا به تحریم ایران بسیار بیشتر از تلاش اروپا برای حفظ برجام است

اشتیاق آمریکا به تحریم ایران بسیار بیشتر از تلاش اروپا برای حفظ برجام است

دیدبان؛ به نقل از واشنگتن پست، بعد از اینکه ترامپ در ماه مه سال 2018 اعلام کرد که از برجام خارج می شود، اروپایی ها به دنبال حفظ برجام و ادامه مبادلات تجاری شرکت هایشان با ایران بودند.

اروپایی ها قرار بود سازوکاری برای دور زدن شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا ایجاد کنند ولی با تغییراتی در هفته اخیر یک سیستم تجاری ایجاد کردند که بر اساس آن به شرکت‌هایَش اجازه می دهد تحریم های آمریکا را دور بزند ولی این تلاش اروپا در مقایسه با اشتیاق آمریکا برای فشار بر شرکت‌های این قاره برای قطع رابطه با ایران ناچیز است.

مایکل توکاس، دبیرکل اتاق بازرگانی آلمان و ایران گفت:" از طرف دوستان آمریکایی ما علاقه بیشتری برای ایجاد مشکل وجود دارد".

وی در ادامه افزود: مشکلات از فشار مستقیم مقامات آمریکا بر شرکت‌های اروپایی ناشی می‌شود و آنها روی ترس زندگی می کنند. مقامات آمریکایی حداقل با 20 نفر شخصا دیدار کرده اند و آنها را مجبور به کند کردن عملیات هایشان در ایران کرده اند. با برخی از این شرکت‌ها با لحنی دوستانه در مورد اهمیت رابطه آلمان و آمریکا صحبت شده و بقیه هم با پیامدهای اقتصادی در صورت عدم تبعیت از آمریکا تهدید شده اند. او این ملاقات ها را نامطلوب دانست. در سفارت آمریکا در برلین از آن به عنوان کمپین حداکثر فشار اقتصادی نام می‌برند.

اطلاعیه هفته گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر ساخت یک سیستم مالی در جهت ادامه معامله با ایران بدون دلار راهی بود برای اطمینان دادن به ایران در مورد انجام تعهداتش.

اتحادیه اروپا سعی کرد با توجه به ترس کشورهای کوچکتر از رویارویی با آمریکا در صورت رابطه با ایران، راهی پیدا کند برای تقویت روابط تجاری با این کشور.
انگلیس، فرانسه و آلمان امضا کنندگان برجام، قبول کردند مسئولیت ثبت یک شرکت برای کاهش اقدامات آمریکا را تقسیم کنند. هدف آنها ممکن ساختن معامله پایاپای کالا و خدمات بین اروپا و ایران بدون انتقال هیچ پولی بین دو کشور است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»