دیدبان

افت نرخ ارز بعد از اینستکس

افت نرخ ارز بعد از اینستکس

دیدبان؛ عملیاتی شدن نهاد مالی اروپا با ایران، اثر روانی خود را بر بازار ارز گذاشته است.چندی پیش نرخ دلار آمریکا از مرز روانی 12 هزار تومان عبور کرد هرچند با ورود بازارساز، نرخ ها متعادل تر شد.

رئیس کل بانک مرکزی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت:«این روزها، متأسفانه برخی افراد با بی توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان علیه کشور، آینده منفی را به غلط برای اقتصاد کشورمان به تصویر می کشند.بانک مرکزی در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد».

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس مشترک خبری پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوکار مالی ویژه اینستکس   INSTEXرا به طور رسمی اعلام کردند. نهادی که تمرکز اولیه آن روی کالاهایی خواهد بود که مورد نیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.

همانطور که انتظار می رفت، با اعلام راه اندازی کانال اینستکس، بازار قدری نرخ های خود را تعدیل کرد. هر دلار آمریکا که به 11 هزار و 850 تومان رسیده بود، ظهر 2 فوریه 11 هزار و 400 تومان فروخته شد و یورو نیز از رقم 13 هزار و 950 تومانی به 13 هزار و 500 تومان عقب نشینی کرد.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در هفته ای که گذشت حدود 213 میلیون یورو و مجموع تامین ارز برای واردات حدود 160 میلیون یورو بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن