دیدبان

نقاط قوت و ضعف کارنامه کی‌روش در تیم ملی ایران

نقاط قوت و ضعف کارنامه کی‌روش در تیم ملی ایران

دیدبان؛ کارلوس کی روش که تأثیرات مثبت و ارزشمندی در تیم ملی به جای گذاشت، نقاط ضعفی هم داشت که برخی از آنها به شدت مورد انتقاد قرار می‌گرفت. تیمی که در رقابت‌های جام جهانی رقابتی پایاپای با تیم‌های بزرگ اروپا و جهان داشت، در برخی مواقع به طرز باور نکردنی عملکرد ضعیفی به نمایش می‌گذاشت که تعجب هواداران و اهالی فوتبال را به دنبال داشت. در ادامه برخی نقاط تاریک و منفی در دوره هشت ساله حضور کی روش در تیم ملی ایران را بررسی می‌کنیم.

نتایج ضعیف برابر تیم‌های متوسط آسیایی

ایران در زمان کی روش برای اولین بار از لبنان گل خورد، اولین شکست تاریخ خود مقابل لبنان را تجربه کرد و نتیجه‌ای ضعیف را برای ایران ثبت کرد. تیم ملی برای اولین بار در یک بازی رسمی در ورزشگاه آزادی مقابل تیمی از آسیای میانه شکست خورد؛ باخت مقابل ازبکستان در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ که صعود ایران به جام جهانی را تا حد زیادی به خطر انداخت.

سنگین‌ترین شکست در تاریخ جام ملت‌های آسیا

سنگین‌ترین شکست تیم ملی در تاریخ جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۸ رقم خورد که ایران با سه گل مغلوب کره جنوبی شد. شاگردان کی روش پس از ۳۱ سال و برای دومین بار در تاریخ اینرقابتها با همین نتیجه و این بار مقابل ژاپن شکست خوردند و کی روش شکستی را متحمل شد که بسیار دور از انتظار بود.

راه بازگشت مسدود بود!

کامبک یا بازگشت موفق به بازی؛ اتفاقی که هرگز در تیم کی روش به معنای واقعی رخ نداد. تیم کی روش بسیار سخت تسلیم حریف می‌شد و گل می‌خورد، اما با گل خوردن تیم ایران، کار برای بازگشت به بازی و جبران گل خورده بسیار سخت انجام می‌شد. تیم ملی در دوران کی روش در بازی‌های رسمی و دوستانه ای که با دو گل از حریف عقب بود، هرگز نتوانست به بازی برگشته و گل‌های خورده را جبران کند.

ناکامی در کسب جام و قهرمانی

این نقطه ضعف تنها به کارلوس کی روش محدود نمی‌شود؛ بلکه مربیان پیش از او هم در این امر ناکام بودند. به جز برانکو ایوانکوویچ که موفق به کسب عنوان سومی جام ملت‌ها و قهرمانی بازی‌های آسیایی شد، سایر مربیان ایرانی طی حدود بیست سال گذشته توفیقی در این امر نداشتند و حالا نام کی روش هم در کنار آنها قرار می‌گیرد.

نتایج دور از انتظار برابر تیم‌های درجه ۲

تیم ملی که با کی روش در مصاف با تیم‌های بزرگ، چه در جام جهانی و چه بازی‌های دوستانه، نتایج بسیار خوبی کسب کرده و باعث رضایت فوتبال دوستان شده بود، اما در برخی مقاطع در برابر تیم‌هایی بسیار ضعیف‌تر و بی کیفیت تر به نتایجی دست یافت که تعجب همه را به دنبال داشت. تیمی که در زمین بی طرف توانسته بود شیلی قهرمان آمریکای جنوبی را با همه ستارگانش با دو گل شکست دهد، در مصاف با ترکمنستان به تساوی یک بر یک رسید. تیم پیروز برابر مراکش در جام جهانی، برابر کویت نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک به دست نیاورد، و مالدیو را با یک گل شکست داد. تیمی که لبنان را در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی با ۴ و ۵ گل شکست داد، چند ماه پیش از آن در دور رفت انتخابی جام جهانی با یک گل برابر لبنان شکست خورد.

ناموفق در بزنگاه‌های حیاتی

کی روش در دو دوره جام جهانی و دو دوره جام ملت‌های آسیا روی نیمکت ایران نشست؛ در هر دو دوره جام جهانی تا روز آخر بازی‌های گروهی، ایران شانس صعود داشت. در جام ملت‌های آسیا هم دو بار از مرحله گروهی صعود کرد. دیدارهای ایران برابر تیم‌های بوسنی و هرزگوین (۲۰۱۴ برزیل)، عراق (۲۰۱۵ استرالیا)، پرتغال (۲۰۱۸ روسیه) و ژاپن (۲۰۱۹ امارات) چهار دیدار حیاتی و بسیار حساس تیم ملی در این چهار تورنمنت بودند؛ بزنگاه‌های حیاتی که عبور یا عدم عبور از آنها به معنای رسیدن به همه یا هیچ بود.

این بازی‌ها مهم‌ترین مسابقه ایران در تورنمنت مربوطه بودند و پیروزی در این بازی‌ها به منزله دستیابی به بخش مهمی از هدف اصلی ایران بود. به جز دیدار ایران برابر پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ که شاگردان کی روش تیمی بسیار شایسته بودند، تیم ملی در سه بزنگاه دیگر نتوانست موفق باشد تا عملکرد ایران با برچسب ناکامی مشخص شود.

نقاط قوت کارنامه کی روش

به گزارش مشرق، کی روش که از سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب شد، طی هشت سال حضور روی نیمکت ایران عملکرد بسیار موفقی از برخی جهات داشت که از نقاط مثبت و بسیار ارزشمند در کارنامه او در تیم ملی ایران به شمار می‌روند. در ادامه نگاهی به برخی از ویژگی‌های مثبت و موفقیت‌های پرونده کاری کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران خواهیم داشت.

بهتر کردن جایگاه ایران در رده بندی فیفا

کی روش هشت سال پیش هدایت تیمی را بر عهده گرفت که در رده ۴۶ رده بندی فیفا قرار داشت و تیم چهارم آسیا بود، اما اکنون او تیمی را تحویل می‌دهد که در رده بندی تیم‌های ملی جهان، در ۴۹ ماه گذشته تنها یک بار به عنوان تیم دوم قاره آسیا معرفی شد اما در ۴۸ ماه به عنوان تیم برتر آسیا بود که این امر بیانگر ثبات تیم کی روش در رده بندی‌های فیفا است. در آخرین رده بندی تیم‌های ملی جهان از سوی فیفا، ایران در رده ۲۹ جهان قرار داشت و همچنان تیم برتر قاره آسیا بود.

پرورش نسل جدید بازیکنان

یکی از بزرگترین نقاط قوت کی روش تزریق نسل جدیدی از بازیکنان جوان به تیم ملی بود؛ جوانانی که تا چند سال آینده می‌توانند مهره‌های قابل اتکا برای تیم ملی باشند. تیم ملی در سال ۲۰۱۱ در شرایطی بود که اکثر بازیکنان ۲۷ سال به بالا بودند و تنها سه بازیکن زیر ۲۳ در تیم ملی بودند، اما در تیم کی روش اکثر بازیکنان بین ۲۴ تا ۲۷ ساله هستند و بیشتر آنها تجربه بسیار خوبی به لحاظ تعداد بازی‌های ملی و حضور در رقابت‌های بین المللی دارند.

با وجود انتقادهای زیاد به کی روش، اما وی در دوران مربیگری در ایران به حدود ۷۰ بازیکن فرصت داد تا اولین بازی ملی خود را تجربه کنند که حدود ۵۰ نفر از آنها در لیگ برتر ایران مشغول بازی بودند.

دو صعود متوالی به جام جهانی

کی روش نخستین مربی تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت که موفق شد دو دوره متوالی تیم ملی را به جام جهانی برساند. تیم ملی در حالی با هدایت کی روش به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کرد که این امر به عملیات غیرممکن تشبیه می‌شد اما مربی پرتغالی از غیرممکن، ممکن ساخت و با سه پیروزی در سه بازی آخر، به ویژه آخرین بازی برابر کره جنوبی در خانه حریف، جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

داستان دومین صعود ایران با کی روش به جام جهانی بسیار متفاوت بود و ایران توانست با آسودگی خاطر، دو هفته به پایان بازی‌های مرحله انتخابی، پس از روسیه میزبان و برزیل، به عنوان سومین تیم صعود کننده به جام جهانی شناخته شود. ایران در حالی مسافر روسیه شد که از ۱۰ بازی مرحله انتخابی، در ۹ بازی دروازه خود را بسته نگه داشت و تنها در بازی آخر برابر سوریه دو گل دریافت کرد.

نتایج درخشان برابر تیم‌های قدرتمند آسیایی

یکی دیگر از نقاط برجسته در کارنامه کاری کی روش کسب نتایج بسیار خوب در مصاف با تیم‌های قدرتمند در سطح آسیا بود. کره جنوبی که همواره مانع سختی پیش روی ایران بود، در حسرت پیروزی برابر شاگردان کی روش ماند و عاقبت به این خواسته خود نرسید. کی روش چهار بازی متوالی کره جنوبی را شکست داد و یک بار هم در سئول برابر این تیم به تساوی بدون گل رسید.

ازبکستان دیگر تیمی بود که در روزهای حضور کی روش روی نیمکت ایران، خاطره خوشی از تقابل با تیم ملی ندارد. برترین تیم آسیای میانه با مربیان مختلفی برابر ایران حاضر شد اما از شش دیداری که ازبکها برابر ایران انجام دادند، تنها یک بار توانستند دروازه تیم کشورمان را باز کنند. ازبکستان که در دو دوره اخیر رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با ایران همگروه بود، در هر دو دوره در خانه مغلوب شد. خاطره انگیزترین برد ایران مقابل ازبکها، دیدار برگشت مرحله انتخابی بود که ایران با برتری دو بر صفر در ورزشگاه آزادی، حضورش در جام جهانی روسیه را قطعی و جشن صعود برپا کرد.

کلین شیت های جهانی

تیم ملی در اولین دیداری که با هدایت کی روش در جام جهانی به میدان رفت، اولین کلین شیتخود در تاریخ این رقابتها را ثبت کرد. حضور علیرضا حقیقی در درون دروازه ایران در مصاف با نیجریه باعث شگفتی همگان شد؛ اما حقیقی با نمایشی فراتر از انتظار توانست دروازه ایران را بسته نگه دارد تا برای اولین بار ایران یک بازی در جام جهانی را بدون گل خورده به پایان برساند. در جام جهانی روسیه این اتفاق بار دیگر تکرار شد و تیم ایران با درخشش علیرضا بیرانوند در اولین بازی خود مقابل مراکش به خوبی مقابل حملات حریف ایستادگی کرد تا اینکه با گل به خودی ثانیه‌های پایانی بازی، تیم ملی به دومین برد خود در تاریخ رقابت‌های جام جهانی دست یابد.

انسجام و استحکام در خط دفاعی

کی روش تیمی ساخت که به لحاظ ساختار دفاعی بسیار منسجم و مستحکم بود. ایران در دوران کی روش در خط دفاعی عملکرد فوق العاده ای داشت و به راحتی تسلیم حریفان نمی‌شد. تیمی که گل زدن به آن کار ساده ای نبود و حتی آرژانتین با لیونل مسی بزرگ هم به سختی و در ثانیه‌های پایانی توانست یک بار دروازه ایران را باز کند. ایران با هدایت کی روش در بسیاری از بازی‌های رسمی، و گاهی چندین بازی متوالی، دروازه خود را بسته نگه داشت و از این نظر به رکوردهای فوق العاده ای هم دست یافت.

کامبک ممنوع!

تیم ملی با هدایت کی روش، به ویژه در مسابقاتی که با برتری ایران در جریان بود، هرگز به هیچ حریفی اجازه نداد تا در یک بازی دوستانه یا رسمی، بازگشت موفقی به بازی داشته و گل‌های خورده را جبران کند. تیم کی روش به خوبی بستن راههای نفوذ حریف و همچنین حفظ برتری مقابل آنها را بلد بود.

کسب بیشترین امتیاز در تاریخ جام جهانی

کی روش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه توانست بهترین عملکرد تیم ملی در تاریخ جام جهانی را به نمایش گذاشته و رکورد کسب امتیاز در یک دوره جام جهانی را بهبود بخشد. ایران با هدایت کی روش برای اولین بار موفق به کسب ۴ امتیاز در مرحله گروهی شد تا بهترین نمایش تیم ملی به ثبت برسد. از این گذشته، ایران که در گروهی بسیار سخت با تیم‌های مراکش، پرتغال و اسپانیا به رقابت پرداخت، بازی‌های بسیار قابل قبول و فراتر از انتظاری ارائه کرد و هیچ نشانی از یک تیم متوسط، از پیش بازنده و سردرگم نداشت.

مرتبط‌ها

آغاز اجرای آزمایشی طرح «بازی و یادگیری» در مدارس ابتدایی تهران

معرفی ۲۲۵۰۰ بیکار در سال جاری برای مهارت آموزی

توزیع نامناسب بارندگی‌ در کشور

شهرداران راهکارهای عملی برای بهبود اداره شهرها ارائه کنند

گرچه نمرود هیزم آورده‌ست!

عدم اعتقاد مدیران شهری تهران به گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی و ملی!