دیدبان

روسیه: آمریکا از دو سال قبل، تولید موشک‌های ممنوعه را آغاز کرده بود

روسیه: آمریکا از دو سال قبل، تولید موشک‌های ممنوعه را آغاز کرده بود

دیدبان؛ به دنبال اقدام تلافی‌جویانه روسیه به خروج آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» که در سال ۱۹۸۷ بین واشنگتن و مسکو به امضا رسیده بود، وزارت دفاع روسیه امروز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از دو سال قبل تدارک برای تولید موشک‌های ممنوعه برد کوتاه و متوسط را آغاز کرده بود.

بنا بر نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: «در واشنگتن، دو سال قبل از اعلام علنی اتهام‌های بی اساس درباره نقض ادعایی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد توسط روسیه، آنها (آمریکایی‌ها) نه تنها برای ساخت موشک‌های ممنوعه برد متوسط و برد کوتاه (طبق مفاد این پیمان) تصمیم گرفتند بلکه تدارکات برای ساخت این موشک‌ها را هم آغاز کردند».

طبق اطلاعات این وزارتخانه، شرکت تسلیحاتی «ریتون» مستقر در شهر «توسکان» ایالت «آریزونا» از ژوئن ۲۰۱۷ برنامه‌ای برای گسترش و نوسازی توانمندی‌های ساخت موشک‌های برد کوتاه و متوسط را آغاز کرد، موشک‌هایی که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد آنها را منع کرده است.

این بیانیه بعد از تعلیق عضویت روسیه در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با دستور رئیس‌جمهور این کشور منتشر شد، دستوری که به تلافی خروج آمریکا از این پیمان صورت گرفته است.

طبق مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، واشنگتن و مسکو از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌شدند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»