دیدبان

پنتاگون:برنامه ای برای استقرار موشک در اروپا نداریم

پنتاگون:برنامه ای برای استقرار موشک در اروپا نداریم

دیدبان؛به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خبر تعلیق تعهداتش طبق پیمان آی‌ان‌اف را اعلام کرد و گفت روند خروج ظرف شش ماه آغاز خواهد شد.

با این حال دیوید تراچتنبرگ، معاون سرپرست وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: هیچ برنامه‌ای برای پیشروی و استقرار موشک در اروپا یا سامانه‌های تسلیحات هسته‌ای در اروپا وجود ندارد. شرایط کنونی اصلاً شبیه به شرایطی که منجر به امضای پیمان آی‌ان‌اف در دهه ۸۰ میلادی شد، ندارد.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، خروج ایالات متحده از توافق آی‌ان‌اف به این علت است که می‌خواهد یک سری قوانین را به جهان تحمیل کند که نیازهای سیاست خارجی فرصت‌طلبانه خودش را تأمین کند. این وزارتخانه همچنین گفت، مسکو پیوسته و بدون قید و شرط به تعهداتش در زمینه کنترل تسلیحاتی، خلع سلاح و عدم اشاعه متعهد است.

پیمان آی‌ان‌اف در ۱۹۸۷ به امضای ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی رسید و طبق آن تمامی موشک‌های بالستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۳۱۰ و ۳۴۰۰ مایل ممنوع است. ایالات متحده بارها مدعی شده است که برد موشک ۹ ام ۷۲۹ روسیه نقض محدودیت‌های این توافق است؛ اتهامی که مسکو نمی‌پذیرد. روسیه هم گلایه می‌کند که سامانه‌های دفاعی آمریکا در اروپا به تجهیزاتی برای شلیک موشک‌های کروز میان برد مجهز است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»