دیدبان

نه قاطع به درخواست پارلمان انگلیس ؟!

نه قاطع  به درخواست پارلمان انگلیس ؟!

​​دیدبان؛ نمایندگان بریتانیایی روز سه شنبه به ترزا می نخست وزیر این کشور دستور دادند تا مذاکرات مجددی را با رهبران اروپایی با هدف تغییر توافق فعلی برگزیت آغاز کند تا جایگزین توافق فعلی جنجالی در خصوص مرز ایرلند شود.

حالا نگاه ها در جریانات برگزیت با نگرانی به بروکسل دوخته شده است. البته اولین واکنش ها به این درخواست پارلمان لندن حاکی از نه قاطع اتحادیه اروپا دارد.

"دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی بعد از رای گیری روز گذشته پارلمان لندن سریعا مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد کرده و سخنگوی وی گفت: طرح موسوم به  Backstop بخشی از توافق خروج است و این توافق نمی تواند مجددا مورد مذاکره قرار گیرد. شورای اروپایی در ماه دسامبر هم در این نکته موضع آشکاری داشت.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه هم در واکنش به این درخواست پارلمان لندن اظهار داشت که توافق انجام شده درباره برگزیت بهترین توافق ممکن است و مجددا قابل مذاکره نیست.

"گوی فرهوفشتادت"، مذاکره کننده ارشد و هماهنگ کننده برگزیت در پارلمان اروپا هم این تصمیم پارلمان لندن که برگزیت بدون توافق را رد کرده تمجید کرده و با این حال در پیامی توئیتری اعلام کرد که ما در طرف ایرلند و توافق برگزیت ایستاده ایم.هیچ اکثریتی برای اینکه این توافق و طرح موسوم به  Backstop را دوباره بگشاییم و یا سسست کنیم وجود ندارد.

دولت ایرلند هم بر لزوم پایبندی به توافق برگزیت در فرم فعلی آن تاکید کرد.

"سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش هم مذاکرات مجددد درباره توافق برگزیت را رد کرده و در سخنانی تاکید کرد که بیش از یک سال برای دستیابی به توافق برگزیت مذاکره شده است. این یک توافق خوب و متعادل است. از این رو همچنین هیچ گونه مذاکرات مجددی درباره آن وجود نخواهد داشت.

"اودو بولمن"، رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات ها در پارلمان اروپا هم تاکید کرد که توافق برگزیت نمی تواند دوباره گشوده شود.

"کاتیا لایکرت"، معاون رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم این درخواست پارلمان لندن را حرکت در مسیری بن بست دانست.

"استفان لیبیش"، از سیاستمدران بلند پایه حزب چپ آلمان هم تاکید کرد که محافظه کاران انگلیس باید راه برای انتخابات مجدد در این شرایط را هموار کنند.

با وجود این اوضاع آشفته ترزا می قرار است به بروکسل سفر کرده و باید این کار را کند. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس از اتحادیه اروپا درخواست کرده است که از مذاکرات مجدد درباره برگزیت اجتناب نکند.

یکی از نمایندگان محافظه کار انگلیس هم اظهار داشته است که بروکسل خطر وقوع برگزیت سخت را ایجاد می کند اگر درخواست انگلیس را رد کند. اتحادیه اروپا باید بفهمد که اگر قرار است توافق برگزیتی شکل گیرد باید تسلیم شود و کوتاه بیاید.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرح به اصطلاحBackstop «پشتیبان» می‌تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه‌حل موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی‌پذیرد.

طرفین مذاکرات در برگزیت می خواهند از شعله ور شدن مجدد درگیری های خونین در مرزهای ایرلند جلوگیری کنند. اما افراط گرایان در مسئله برگزیت می ترسند که انگلیس با اجرای چنین طرحی همچنان در دراز مدت به صورت تنگاتنگ به اتحادیه اروپا متصل بماند.

در شرایط فعلی به نظر می رسد سناریوهایی که ممکن است طی روزهای آینده رخ دهد شامل موارد زیر است: ترزا می شغل خود را از دست خواهد داد، بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد یا حتی یک همه پرسی دیگری درباره برگزیت برگزار می شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»