دیدبان

موافقت مادورو با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی

موافقت مادورو با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی

دیدبان؛نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بسیار خوب است، این یک شیوه خوب از گفتگوی سیاسی است، یک راه حل از طریق رأی مردمی. با برگزاری انتخابات زودهنگام مجمع ملی موافقم و از آن حمایت می‌کنم.

این در حالی است که خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی که در اختیار مخالفان است، خود را رئیس جمهور خوانده و برکناری مادورو را خواستار شده است.

مادورو با مخالفت با کناره‌گیری از قدرت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تنها اعلام کرده با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام موافق است.

رئیس جمهور ونزوئلا هم‌چنین گفت مطمئن است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دولت کلمبیا و مافیا دستور داده است که او را به قتل برسانند.

مادورو گفت: شکی نیست که دونالد ترامپ دستور قتل من را صادر کرده، او به دولت و مافیای کلمبیا دستور داده که من را بکشند. اگر روزی برای من اتفاقی بیفتد، دونالد ترامپ و ایوان دوکو، رئیس جمهور کلمبیا مسئول آن خواهند بود.

او هم‌چنین در این گفت‌وگو برای دیدار با ترامپ ابراز آمادگی کرد اما تاکید کرد که به عقیده او، چنینی دیدار صورت نخواهد گرفت زیرا تیم ترامپ برای جلوگیری از برگزاری چنین نشستی هر کاری خواهد کرد.

مادورو در این باره گفت: فکر می‌کنم برگزاری چنین دیداری در این مقطع دشوار باشد. من به شخصه آماده گفت‌وگوی علنی با دونالد ترامپ در ونزوئلا یا آمریکا هستم تا درباره دستور کار خود و هر مسأله‌ای که او دوست داشته باشد، صحبت کنیم.

رئیس جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد: اگر ما دیداری رو در رو داشته باشیم، داستان کاملاً متفاوت خواهد شد اما فکر می‌کنم مشاوران ترامپ چنین فرصتی به ما ندهند. بیایید صبور باشیم. فکر می‌کنم فعلاً برگزاری چنین دیداری دشوار خواهد بود.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مسکو گروهی از پیمانکاران نظامی را برای محافظت از جان مادورو به ونزوئلا فرستاده، منتشر شده‌اند. رئیس جمهور ونزوئلا اما در این مصاحبه از اظهار نظر در این باره سر باز زد و گفت: مردم ونزوئلا همیشه از من محافظت می‌کنند، ما سرویس اطلاعاتی خوبی داریم.

او درباره پاسخ به پرسشی درباره احتمال اقدامی تازه علیه جانش تاکید کرد که کاملاً تحت محافظت است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نیروهای نظامی خصوصی روس بخشی از نیروهای امنیتی هستند که از او محافظت می‌کنند، گفت: نمی‌توانم چنینی چیزی بگویم، درباره این موضوع حرفی ندارم.

وی همچنین اظهار کرد، تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا تهدیدی برای همکاری‌های ونزوئلا و روسیه نیست.

مادورو در این باره گفت: هیچ خطری برای همکاری‌های ما و روسیه وجود ندارد؛ زیرا مسکو کشوری مستقل است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری روس بسیار قدرتمند هستند و گروه مهندسی، مالی و لجستیک خود را دارند. شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیز یکی از سرمایه‌گذاری‌های این کشور است.

مادورو افزود: روسیه و ونزوئلا دو کشور مستقل هستند که با یکدیگر تجارت، سرمایه‌گذاری و در پروژه‌های نفتی بزرگ همکاری می‌کنند. همه‌چیز درست خواهد شد و تجارت روسیه و ونزوئلا در بخش نفت و گاز حفظ می‌شود.

در همین حال رئیس جمهور ونزوئلا در این گفت‌وگو تاکید کرد که انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشورش مطابق با قوانین ونزوئلا صورت گرفته و برگزاری دور جدید انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

مادورو اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک سال قبل برگزار شد. این انتخابات که ۱۰ ماه پیش برگزار شد طبق همه هنجارهای قانونی و مطابق با قانون اساسی صورت گرفت. من با کسب ۶۸ درصد آرا در این انتخابات پیروز شدم. این انتخابات مشروع و قانونی بود که با به کارگیری سیستم انتخاباتی شفاف و حضور ناظران بین‌المللی برگزار شد.

مادورو همچنین درخواست‌های چندین کشور خارجی برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری را "حقه" آمریکا دانست.

وی افزود: ما اولتیماتوم‌های هیچ‌یک از طرف‌های جهان را نمی‌پذیریم و تسلیم تهدیدها نمی‌شویم. انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار شده و اگر امپریالیست‌ها انتخاباتی جدیدی می‌خواهند باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنند.

مادورو درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه شرکت نفت و گاز دولتی خود نیز گفت، ونزوئلا غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا را ثابت خواهد کرد و از این شرایط با پیروزی بیرون خواهد آمد.

او درباره این تحریم‌ها گفت: این تصمیم آمریکا کاملاً ناقض قوانینی بین‌المللی و تصمیمی غیرقانونی است که با هدف مصادره دارایی‌های ونزوئلا صورت گرفته است و ما می‌خواهیم این مساله را ثابت کنیم.

وی افزود: من مطمئنم که این شرکت را به عنوان یکی از دارایی‌های ونزوئلا حفظ خواهیم کرد و از این شرایط با پیروزی بیرون خواهیم آمد.

او همچنین این تحریم‌ها را "یکی از غیرعقلانی‌ترین تصمیمات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا" دانست.

وی افزود، هدف اولیه آمریکا درخصوص ونزوئلا، تصرف نفت و منابع این کشور است.

مادورو توضیح داد: در این خصوص دو هدف وجود دارد؛ هدف اولیه نفت ونزوئلا است زیرا ما بزرگ‌ترین منابع نفت تأیید شده جهان را داریم، در تلاشیم تا ثابت کنیم که بزرگ‌ترین معادن طلای جهان را داریم و چهارمین کشور دارنده منابع گاز جهان هستیم. ما معادن بزرگی از الماس، آلومینیوم، آهن و کولتان و منابع آب آشامیدنی داریم. ما در زمینه منابع طبیعی و انرژی قدرتی در جهان هستیم.

وی ادامه داد: دومین هدف آمریکا در زمینه ایدئولوژیک است و این کشور به دنبال آن است که "روح" تاریخ و فرهنگ و سنت بولیواری را "بکشد".

مادورو تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد تفکر و روح سیمون بولیوار را از اساس نابود کند. آنان می‌خواهند ما "حیاط خلوتشان" باشیم و ما "حیاط خلوت" هیچ کشوری نیستیم، بلکه یک جمهوری مستقل هستیم.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه اشاره کرد که کاراکاس در حال بررسی طرح میانجی‌گری بین‌المللی در بحران سیاسی خود است و گفت: دولت‌های مکزیک، اوروگوئه، بولیوی، روسیه، واتیکان و برخی دولت‌های اروپایی از گفت‌وگو حمایت می‌کنند. من نامه‌هایی رسمی به آنان فرستاده‌ام تا از طرح گفت‌وگو در ونزوئلا در هر جا و هر زمان و به هر شکلی که می‌خواهند، پشتیبانی کنند.
مادورو تاکید کرد که در این برهه منظور او از گفت‌وگو "مذاکرات خصوصی و تلفنی میان رؤسای جمهور و وزرای امور خارجه" است.

وی افزود: وزیر امور خارجه ما بسیار فعال است. ما امیدواریم که در ساعات آتی نتیجه مطلوبی حاصل شود.

او همچنین تاکید کرد که آماده مذاکره با اپوزیسیون ونزوئلا و با حضور میانجی گران بین‌المللی است.

رئیس جمهور ونزوئلا اظهار کرد: من آماده نشستن پای میز مذاکره با اپوزیسیون هستم تا بتوانیم درباره آنچه به نفع ونزوئلا است، صحبت کنیم.

در ادامه نیکلاس مادورو در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده این کشور گفت: تا جایی که می‌دانم هنوز حکمی برای دستگیری گوایدو صادر نشده است. باید منتظر بمانیم تا روندهای قانونی و قضائی داخلی تکمیل شوند و نتیجه آن مشخص شود.

وی با تاکید بر این که این مساله به ونزوئلا مربوط است، گفت: من به عنوان رئیس جمهور این کشور معتقدم که کودتایی در دست اجرا است که ناقض قانون اساسی است اما این فقط نظر من است. دادستان کل باید در این بارهحکم دهد و در حال حاضر او و دادگاه عالی اقدامات خود را آغاز کرده اند و تصمیم دفتر دادستان کل و دادگاه در نظام قانونی ونزوئلا اجرا خواهد شد.

دادگاه عالی ونزوئلا روز سه‌شنبه گوایدو را ممنوع‌الخروج و حساب‌های بانکی او را تا پایان تحقیقات در این پرونده مسدود کرد.

مادورو همچنین در پاسخ به سوالی درباره حمایت نیروهای مسلح از دولتش در بحران سیاسی ونزوئلا گفت: من به عنوان فرمانده کل قوا طبق قانون اساسی به مسئولیت‌هایم عمل می‌کنم و نیروهای مسلح بولیواری ملی را بسیج می‌کنم. نیروهای مسلح نیز وفاداری خود را ابراز و نظم و اخلاق را رعایت می‌کنند. ما ثبات، صلح، وفاداری و پیروزی بزرگی را در ونزوئلا ایجاد می‌کنیم.

هم‌چنین رئیس جمهور ونزوئلا علاوه بر تاکید بر عدم تأثیرگذاری تحریم‌های آمریکا بر همکاری‌های این کشور با روسیه، از برنامه کشورش برای ادامه دریافت سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته و مدرن از روسیه خبر داد و گفت: ما همیشه برنامه‌هایی برای گسترش همکاری‌هایمان به منظور ارتقا دفاع هوایی، زرادخانه و تکنولوژی ماهواره‌های خود داریم و مدرن‌ترین تسلیحات جهان به ونزوئلا وارد خواهند شد.

به گفته مادورو این سیستم‌های تسلیحاتی پیوسته از روسیه وارد ونزوئلا می‌شوند.

او در این باره گفت: این سیستم‌ها هر ماه به ونزوئلا می‌رسند و ما هر ماه با یکدیگر همکاری داریم. این روندی عادی است و چیز غیرعادی‌ای در آن وجود ندارد.

مادورو تاکید کرد: ولادیمیر پوتین همیشه با کمک‌های روسیه از هر لحاظ به ما یاری رسانده و ما از این بابت از او سپاسگزاریم. چیزی که من از پوتین خواستم این بود که ارتباط خود را با ما حفظ کند و در سطوح دیپلماتیک و سیاسی در سازمان ملل از ما حمایت کند.

به گفته مادورو، پوتین در گفت‌وگویی تلفنی از برنامه خود برای تقویت همکاری‌های همه‌جانبه در زمینه "اقتصادی، تجاری، نفت و گاز و امور نظامی" با ونزوئلا خبر داده است.

او در پاسخ به سوالی درباره تضمین بازپرداخت وام‌هایی که از روسیه و چین گرفته گفت: ونزوئلا همیشه به موقع قرض خود را پرداخت می‌کند.

او همچنین تاکید کرد که ونزوئلا از چین و روسیه انتظار دارد در توسعه اقتصادی از این کشور حمایت کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین در این مصاحبه از شرکت‌های آمریکایی خواست به رغم روابط پرتنش میان دولت‌های دو کشور به سرمایه‌گذاری در ونزوئلا از جمله در حوزه نفت و گاز، گردشگری، تکنولوژی، طلا و الماس ادامه دهند.

وی تاکید کرد: این تنش‌ها نباید مانع سرمایه‌گذاری در ونزوئلا شوند و ما از سرمایه‌گذاران آمریکایی حمایت می‌کنیم.

به گفته مادورو، بیش از ۳۰۰۰ شرکت آمریکایی با شرکت‌های تجاری ونزوئلا همکاری دارند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»