دیدبان

رده‌بندی آزادترین اقتصادهای جهان

رده‌بندی آزادترین اقتصادهای جهان

دیدبان؛ بنیاد آمریکایی "هریتیج" به مانند سال‌های گذشته، کشورهای جهان را بر اساس شاخص آزادی اقتصادی رده بندی کرد. طبق تعریف هریتیج، آزادی اقتصادی به عنوان حق هر انسان در کنترل نیروی کار و اموال خود، حق اشخاص در انتخاب آزادانه مشاغل و حق تولید، مصرف و سرمایه‌گذاری به صورت آزادانه است.

شاخص آزادی اقتصادی که بر حسب عددی از صفر تا صد (بسته‌ترین اقتصاد صفر و آزادترین صد) بیان می‌شود خود از چهار شاخص: حاکمیت قانون (حقوق اموال، یکپارچگی دولت، کارایی قضائی)، اندازه دولت (مخارج دولت، بار مالیاتی، سلامت مالی)، کارایی قوانین (آزادی کسب و کارها، آزادی بازار کار، آزادی بازار پول) و میزان باز بودن بازارها (آزادی در تجارت، آزادی در سرمایه‌گذاری و آزادی مالی) تشکیل شده است.

در رده بندی امسال، اطلاعات تا نیمه نخست سال ۲۰۱۸ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. شاخص آزادی ۲۰۱۹ در بردارنده اطلاعات ۱۸۰ کشور جهان است و کشورهای: عراق، لیبی، لیختن اشتاین، سومالی، سوریه و یمن در این رده بندی نیامده‌اند.

کشورهای دارای امتیاز ۸۰ تا ۱۰۰ جزو کشورهای دارای نظام اقتصادی آزاد، امتیاز ۷۰ تا ۷۹.۹ دارای نظام تقریباً آزاد، امتیاز ۶۰ تا ۶۹.۹ نسبتاً آزاد، ۵۰ تا ۵۹.۹ تقریباً غیر آزاد و ۰ تا ۴۹.۹ دارای نظام بسته اقتصادی تعریف می‌شوند.

آزادترین اقتصادهای جهان

به مانند سال‌های گذشته، هنگ کنگ با ۹۰.۰۲ امتیاز به عنوان آزادترین اقتصاد جهان معرفی شده است و پس از این کشور، سنگاپور، نیوزلند، سوئیس، استرالیا، ایرلند، انگلیس، کانادا، امارات و تایوان در رده‌های دوم تا دهم جای گرفته اند.

بسته‌ترین اقتصادهای جهان

کره شمالی با ۵.۹ امتیاز به عنوان بسته‌ترین اقتصاد جهان معرفی شده است و پس از این کشور، ونزوئلا، کوبا، اریتره، جمهوری کنگو، زیمباوه، گینه استوایی، بولیوی، جزایر تیمور، الجزایر و اکوادور قرار دارند.

رتبه ایران

ایران در رده بندی امسال با ۵۱.۱ امتیاز در بین کشورهای دارای نظام اقتصادی تقریباً بسته، بالاتر از کشورهای آنگولا، توگو و چاد و پایین‌تر از کشورهای لبنان، مالاوی و افغانستان در رده ۱۵۵ جهان قرار گرفته است. امتیاز ایران در مقایسه با سال قبل ۰.۲ درصد بهبود داشته است. بالاترین امتیاز ایران مربوط به مخارج دولتی با امتیاز ۸۹.۸ و سلامت مالی با امتیاز ۸۹.۵ و پایین‌ترین امتیاز مربوط به آزادی سرمایه گذاری با تنها ۵ امتیاز بوده است.

رتبه دیگر کشورها

در رده‌بندی امسال، آمریکا در رده دوازدهم، آلمان در رده ۲۴، قطر در رده ۲۸، کره جنوبی ۲۹، ژاپن ۳۰، اتریش ۳۱، ترکیه ۶۸، فرانسه ۷۱، ایتالیا ۸۰، عمان ۸۸، کویت ۹۰، عربستان ۹۱، روسیه ۹۸، چین ۱۰۰ و هند ۱۲۹ ایستاده اند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن