دیدبان

امضای 11 تفاهمنامه همکاری بین سوریه و ایران

امضای 11 تفاهمنامه همکاری بین سوریه و ایران

دیدبان؛ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی عالی رتبه به دمشق سفر و با مسئولان سوری دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که طرفین سوری و ایرانی یازده تفاهنامه و برنامه اجرایی برای افزایش همکاری بین دمشق و تهران در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی، خدمت، سرمایه‌گذاری و مسکن امضا کردند.

مهم‌ترین مسئله مربوط به همکاری اقتصادی راهبری طولانی مدت و یادداشت تفاهنامه نشست‌های کمیته عالی فنی مشترک بود که «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه و جهانگیری امضا کردند.

این تفاهمنامه شامل بسته‌ای از توافقها بین وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریا با وزارت صنعت، معدت و تجارت ایران است که «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد سوریه و «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران امضا کردند.

«علی حمود» وزیر حمل و نقل سوریه و اسلامی هم یادداشت تفاهم‌نامه‌ای بین راه آهن سوریه و راه آهن ایران امضا کردند.

توافقی نیز در زمینه مسکن به امضای «سهیل عبداللطیف» وزیر کار و مسکن سوریه و محمد اسلامی رسید.

به گزارش سانا، طرفین توافقاتی درباره همکاری در زمینه ترویج برای سرمایه‌گذاری بین مرکز سرمایه‌گذاری سوریه و سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران حاصل کردند.

توافقهایی نیز در زمینه‌های ژئوماتیک و علوم جغرافیایی، همکاری سینمایی، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، فرهنگی، پرورشی به ویژه آموزش قبل از دانشگاه بین طرفین سوری و ایرانی صورت گرفت.

کمیته عالی فنی مشترک سوریه و ایران بعدظهر دوشنبه (روز گذشته) در ساختمان نحست وزیر سوریه به ریاست خمیس از طریف سوریه و جهانگیری از طرف ایران برگزار شد.

در این نشست، افق‌های همکاری آینده بین ایران و سوریه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تبادل تجاری بحث و بررسی شد.

خمیس در این جلس تأکید کرد که سفر هیئت ایرانی، نشانگر روابط تاریخی و دیرینه دو ملت برادر و پیامی برای مردم جهان است که بر روابط برجسته تهران و دمشق در سایه تحریمهای یکجانبه علیه این دو کشور تأکید دارد.

جهانگیری نیز اعلام کرد که ایران در مرحله بازسازی در کنار سوریه است و توسعه همکاریهای اقتصادی و سیاسی را خواستار شد.

طرفین در پایان نشست بر افزایش هماهنگی و همکاری در مرحله آتی تأکید و اعلام کردند که قصد دارند با هر گونه تلاشی که برای ضربه زدن به ایستادگی ملتهای ایران و سوریه صورت می‌گیرد، مقابله کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن