دیدبان

یادداشت عجیب آقای مشاور؛ اعزام ۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا ؟!

یادداشت عجیب آقای مشاور؛ اعزام ۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا ؟!

دیدبان؛ جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی با خبرنگاران کاخ سفید گفت‌وگو کرد که این یادداشت را در دست داشت و درباره بحران ونزوئلا صحبت می‌کرد؛ جایی که آمریکا در حال حاضر رهبر مخالفان دولت آن را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت می‌شناسد.

خوان گوایدو، رئیس کنگره ملی ونزوئلا است که هفته گذشته در جمع هزاران تن از هوادارانش خود را "رئیس جمهور موقت ونزوئلا" خواند. بیش از بیست کشور که انتخاب مجدد نیکلاس مادورو، رئیس جمهور فعلی ونزوئلا در ماه مه ۲۰۱۸ را "غیرقانونی" می‌دانند، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود اظهار کرد: ما هیچ نشانه‌ای که از اعزام احتمالی سربازان به کلمبیا (کشور همسایه ونزوئلا) پشتیبانی کند، ندیده‌ایم.

پنتاگون نیز پاسخ به سوالاتی در این باره را به کاخ سفید ارجاع داده است.

جان بولتون طی این نشست خبری با خبرنگاران کاخ سفید احتمال استفاده از سربازان آمریکایی در ونزوئلا را انکار نکرد.

او در این باره گفت: رئیس جمهور روشن کرده است که در این مورد همه گزینه‌ها روی میز هستند.

فرمانده شاخه جنوبی ارتش آمریکا نیز فعلاً به درخواست برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده است.

در یادداشت خطی‌ای که در دست بولتون بود، همچنین نوشته شده بود "افغانستان – استقبال از مذاکرات" که می‌تواند به پیشرفت احتمالی در گفت‌وگوها با طالبان مرتبط باشد.

تصویر جان بولتون و برگه یادداشتی که در دست دارد، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و بسیاری از مخاطبان سوالاتی را درباره رویکرد دولت آمریکا در رویارویی با بحران سیاسی ونزوئلا مطرح کرده‌اند.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرده است که شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا را تحت تحریم قرار داده است.

سه تن از مقامات دفاعی آمریکا نیز به شبکه ان‌بی‌سی گفته‌اند که به رغم یادداشتی که بولتون در دست داشته، قرار نیست هیچ سرباز یا تجهیزاتی به ونزوئلا یا کلمبیا اعزام شود.

در همین حال، وزیر امور خارجه کلمبیا نیز اظهار کرده است که دولت او نمی‌داند چرا بولتون در کنفرانسی خبری که طی آن تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفت ونزوئلا را اعلام کرده، چنین یادداشتی مبنی بر "اعزام پنج‌هزار سرباز به کلمبیا" در دست داشته است.

کارلوس هُلمز، وزیر امور خارجه کلمبیا گفت، کشورش از "اهمیت و دلیل" یادداشت مشاور امنیت ملی آمریکا اطلاعی ندارد.

این مقام کلمبیایی افزود، این کشور به "اقدام سیاسی و دیپلماتیک" برای بازگرداندن نظام دموکراتیک به ونزوئلا و برگزاری انتخابات جدید ادامه خواهد داد.

کلمبیا با ونزوئلا مرزی ۲۲۰۰ کیلومتری دارد و در پشتیبانی از رهبر کنگره ونزوئلا و ادعای او به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور از آمریکا پیروی کرده است.

کاخ سفید در پاسخ به درخواستی برای ارائه توضیح درباره یادداشت بولتون در ایمیلی نوشته است: همانطور که رئیس جمهور گفته است، همه گزینه‌ها روی میز هستند.

در حالی که بیش از ۲۰ کشور از اپوزیسیون ونزوئلا حمایت کرده‌اند، دولت مکزیک اما با اقدام کاخ سفید که با نشان دادن نقشه‌ای، مکزیک را جزو کشورهای حامی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور فعلی ونزوئلا دانسته، مخالفت کرده است.

بولتون در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود نقشه‌ای را نشان داد که کشورهای حامی مادورو را با رنگ قرمز و حامیان گوایدو، رهبر کنگره ونزوئلا را با رنگ آبی مشخص کرده بود.

سفیر مکزیک در آمریکا به خبرنگاران گفت، دولتش در این بحران جانب هیچ یک از طرف‌ها را نمی‌گیرد.

مارتا بارسنا، سفیر مکزیک در آمریکا اظهار کرد: ما در مواجهه با موضع‌گیری آمریکا در مساله ونزوئلا، مخالف واشنگتن نیستیم. ما از مادورو جانبداری نمی‌کنیم. همچنین طرفدار گوایدو هم نیستیم. ما بر این باوریم که می‌شود راه سوم و راهکار مسالمت آمیزی یافت.

نیکولاس مادورو در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی ونزوئلا پخش شد، آمریکا را به دزدیدن دارایی‌های نفتی مردم ونزوئلا متهم کرد.

او در پیامی مستقیم به دونالد ترامپ گفت: دست از سر ونزوئلا بردار!

دولت او به دنبال این تحریم‌ها دسترسی به یکی از مهم‌ترین منابع درآمد و ارز و همچنین هفت میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست داد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»