دیدبان

فشار سعودی، عامل تغییر رویه «چاد» پس از 47 سال

فشار سعودی، عامل تغییر رویه «چاد» پس از 47 سال

دیدبان؛ منابع دیپلماتیک بلندپایه عربی اطلاعات جدیدی درباره پرونده ازسرگیری روابط چاد و رژیم صهیونیستی فاش کردند؛ روابطی که  پس از یک دوره قطعی کامل که تقریبا 47 سال طول کشید، از چند هفته پیش از سر گرفته شده است.

این منابع در گفت‌وگوی اختصاصی با «الخلیج اونلاین» تاکید کردند: کشورهایی عربی در بازگرداندن روابط دوجانبه میان رژیم اشغالگر اسرائیل و چاد، نقش بزرگی داشتند، علی رغم اینکه این کشورها به قطعنامه‌های عربی و اسلامی که خواهان قطع همه روابط با اسرائیل پس از جنگ 1973 بود، کاملا متعهد بودند.

منابع مذکور توضیح دادند که چاد از برقراری روابط خود با رژیم اشغالگر به خاطر شرایط حاکم بر منطقه و ترس از تعرض به مساله فلسطین تردید داشت؛ اما مقاماتی از کشورهایی عربی، بویژه عربستان سعودی، موفق به متقاعد ساختن جمهوری چاد برای ترک موضع سال‌های گذشته آن شدند.

نقش عربستان

منابع عربی تاکید کردند که فشارهای عربستان سعودی در ماه‌های گذشته بر ادریس دیبای، رئیس جمهور چاد و تلاش‌ها برای متقاعد کردن او در گشودن روابط و عادی سازی با رژیم اشغالگر موفق بوده است.

به گفته این منابع، اولین گام زمانی بود که چاد به یک هیئت اسرائیلی به رهبری یکی از دستیاران مئیر بن شابات، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو اجازه داد با ورود به خاک چاد با مقاماتی از این کشور از جمله محمد دیبای، پسر رئیس جمهور چاد که ریاست یکی از سرویس‌های امنیتی این کشور را بر عهده دارد، دیدار کنند.

منابع مذکور افزودند: این روابط توسعه یافت و ارتباطات بتدریج از سر گرفته شد و به جایی رسید که نتانیاهو در سفری غیرمنتظره در بیستم ژانویه گذشته به پایتخت چاد، سفر و با دیبای دیدار کرد تا بدین ترتیب چاد به تصمیم عربی برای متوقف کردن تمام اشکال روابط مستقیم و غیرمستقیم با اسرائیل، پایان دهد و آشکارا با این رژیم اشغالگر رابطه برقرار کرد.

منابع عربی اضافه کردند که عربستان سعودی و امارات عربی متحده به طور خاص نقش مهمی در راه اندازی قطار عادی سازی داشته است تا به تمام پایتخت‌های عرب و اسلامی که می‌توانند بر تصمیم‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی آنها، چه با پول و چه روابط، تاثیر بگذارد، وارد شود، آن هم با توجه به روابط پیشرفته و رو به رشدی که ریاض و ابوظبی با تل آویو در ماه‌های اخیر داشته است.

نتانیاهو در تاریخ 20 ژانویه به چاد رفت و با رئیس جمهور آن دیدار کرد، در حالی که دیبای هم 27 نوامبر گذشته به قدس اشغالی سفر کرده بود تا دو طرف با این دیدارهای رسمی به قطعی روابط دو کشور که از سال 1972 ایجاد شده بود پایان دهند.

نتانیاهو در 24 ژانویه 2019 اعلام کرد که اسرائیل ائتلاف‌هایی مخفی با کشورهای عربی دارد. او طی بازدید از تمرین نظامی نیروهای اشغالگر اسرائیلی برای  فرضیه اشغال یک روستا در لبنان گفت: اسرائیل ائتلاف‌هایی سری و آشکار با جهان عرب دارد.

اظهارات نتانیاهو به دنبال راه افتادن موجی از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بیان شده است پیش از چاد، ریاض، ابوظبی، منامه و مسقط سوار بر قطار عادی سازی شده اند علاوه بر قاهره و امان که روابط رسمی با با اسرائیل را پیش گرفتند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»