دیدبان

شال قرمزها علیه جلیقه زردها !

شال قرمزها  علیه جلیقه زردها !

دیدبان؛ یک روز پس از یازدهمین هفته متوالی از اعتراضات روز شنبه در فرانسه، حدود ۱۰ هزار تن در اعتراضات مقابله‌ای شرکت کردند و اقدامات خشونت‌طلبانه جلیقه زردها را به چالش کشیدند.

برخی از شرکت‌کنندگان در این تجمع مسالمت‌آمیز که از شرق پاریس شروع شد و به میدان باستی رسید، شال قرمز رنگ به همراه داشتند و شعارهایی از جمله "خشونت را متوقف کنید" و "دست از سر جمهوری من بردارد" سر دادند.

روز شنبه معترضان جلیقه زرد پاریس هم در میدان باستی گردهم جمع شدند اما زد و خوردی میان پلیس و معترضان به وقوع پیوست و یکی از معترضان از ناحیه چشم مجروح شد و بحث‌هایی درباره استفاده مقام‌ها از قوه قهریه به وجود آمد.

معترضان جلیقه زرد از نوامبر گذشته در اعتراض به افزایش مالیات سوخت به خیابان‌ها آمدند. جنبش آنها در نهایت گسترده شده و به اعتراضاتی علیه دولت تبدیل شد. به گزارش وزارت کشور فرانسه، حدود ۶۹ هزار تن در تظاهرات روز شنبه شرکت داشتند که حدود ۴۰۰۰ تن در پاریس بود و نسبت به هفته‌های پیشین کاهش نشان می‌داد.

با این حال مجروح شدن یکی از فعالان سرشناس به نام ژروم رودریگز موجب شد تا پوشش تلویزیونی بیشتری نسبت به راهپیمایی "شال قرمزها" دریافت کند و بحث درباره استفاده پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های دودزا افزایش یافته است.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»