دیدبان

تداوم شکنجه و آزار و اذیت جنسی در بازداشتگاه‌های سعودی

تداوم شکنجه و آزار و اذیت جنسی در بازداشتگاه‌های سعودی

دیدبان؛ سازمان عفو بین الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای به تداوم شکنجه و آزار و اذیت جنسی عمال آل سعود در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این کشور علیه فعالان حقوق بشری که از مه (خرداد) 2018 به این سو  به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند، واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه «میدل ایست مانیتور» سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ منتشر شده خود  به اقرار جمعی از فعالان حقوق بشری عربستان اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، 10 نفر از فعالان حقوق بشری در عربستان تحت انواع شکنجه ،آزار و اذیت  جنسی ودیگر سوء رفتارها در سه ماهه نخست بازداشت  قرار گرفتند و مکان نگهداری آن‌ها نیز  جایی نامعین بود.  یکی از شهادت دهندگان فاش ساخت که یکی از بازجویان به دروغ به یک بانوی دستگیر شده گفت که اعضای خانواده‌اش درگذشته‌اند و وی یک ماه را با چنین باوری سپری کرد.

یکی دیگر از فعالان زن حقوق بشری در عربستان  به نوع دیگری از شکنجه بازپرسان اشاره کرد و گفت که هنگام شکنجه به داخل دهان وی آب ریخته و او را وادار به فریاد زدن کردند. دو فعال مرد و زن نیز دیگر نیز شهادت دادند که  با دستگاه‌های برقی به آن‌ها شوک الکتریکی وارد شد.

«لین مالوف» مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل در واکنش به این مسئله  گفت: «ما عمیقا نگران سلامتی  فعالان حقوق بشری عربستان که حدود 9 ماه به طور خودسرانه بازداشت شدند، هستیم.»

وی در خاتمه ضمن اشاره به انجام شکنجه در بازداشتگاه‌های سعودی و ممانعت این رژیم  از انجام تحقیقات گفت: «از مقام‌های سعودی می‌خواهیم که اجازه دهند سازمان‌های نظارتی مستقل بدون محدودیت و به فوریت به بازداشت شدگان دسترسی پیدا کنند.»

بسیاری از فعالان حقوق بشری عربستان به طور خودسرانه در مه سال 2018 دستگیر و بدون هیچ گونه اتهام و مستندات قانونی بازداشت شدند. این در حالی است که رژیم آل سعود کماکان درگیر پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی است که به طرز وحشیانه‌ای در کنسولگری این کشور در ترکیه به قتل رسید.

گروه تحقیق بین‌المللی ویژه  قتل جمال خاشقچی نیز اعلام کرده که در تلاش است از کنسولگری عربستان در استانبول، بازدید کند. این گروه  اعلام کرده که عربستان هنوز  به درخواست برای بازدید از این کنسولگری (مکان سلاخی خاشقچی) پاسخ نداده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»