دیدبان

توافق آدانا به اردوغان کمک می‌کند که از درخت پایین بیاید!

توافق آدانا  به اردوغان کمک می‌کند که از درخت  پایین بیاید!

دیدبان؛ "نضال قبلان"، سفیر سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: مطرح کردن این موضوع (توافق آدانا) تلاشی است برای اینکه "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوری ترکیه از درخت پایین بیاید، چراکه وی وعده‌های بزرگی داده که قادر به تحقق آنها نیست و خودش نیز این موضوع را می‌داند و روسیه نیز تلاش می‌کند تا به اردوغان برای پایین آمدن از این درخت کمک کند.

وی درباره عدم واکنش ایران به این موضوع نیز گفت: توافقاتی در این‌باره میان ایران، روسیه و سوریه وجود دارد که به مقتضای آن روسیه مسؤول مهار "جاه‌طلبی" اردوغان در سوریه است. توافق آدانا که در سال ۱۹۹۸ میان سوریه و ترکیه امضا شد، منحصر به مقابله با تروریسم است و هیچ‌گونه ارتباطی با تیپ اسکندرون ندارد.

قبلان افزود: هیچ نوشته‌ای مبنی بر عدم حق دمشق در مطالبه (منطقه) تیپ اسکندرون وجود ندارد، این اراضی متعلق به سوریه است که غصب شده و این موضوع حتی در محافل بین‌المللی نیز ثابت شده است. به عبارت دیگر این موضوع نمی‌تواند در هیچ یک از توافقنامه‌های امنیتی گذشته و حتی پیش رو لغو شود و هیچ دولتی در سوریه چه در گذشته، چه اکنون و چه در آینده اختیار و اجازه رها کردن بخشی از میهن را نداشته و نخواهند داشت. به عبارت دیگر این مسأله موضوعی است که نمی‌توان آن را برای بررسی مطرح کرد و رهبران پیشین و آینده سوریه آن را نمی‌پذیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: در توافق آدانا تاکید شده که هیچ کشوری چشم طمع به اراضی کشور مقابل ندارد. ترکیه نیازی به توافق آدانا ندارد تا کشورهای دیگر را اشغال کند و یا جاه‌طلبی‌های گسترده‌ای نسبت به کشورهای همسایه به ویژه سوریه و عراق داشته باشد. همه ما می‌دانیم که ترکیه برنامه‌های خاص خود را دارد که گاهی با برنامه دیگر کشورها و نیروهای توطئه کننده علیه سوریه از جمله آمریکا و دیگر کشورهای منطقه و جهان هم‌سو و هماهنگ است و برخی اوقات نیز با آنها مخالفت می‌کند که این مسأله علت بحران در روابط میان ترکیه با چند کشور منطقه‌ای و بزرگ به ویژه روسیه و آمریکا را تشریح می‌کند.

سفیر سوریه در ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه به دنبال استفاده از هرگونه تحولی است، چه این تحول مربوط به پیروزی ارتش سوریه یا پیشروی گروه‌های تروریستی بوده و چه مربوط به مداخله متجاوزانه از سوی آمریکا یا کشورهای دیگر باشد. ترکیه از هرگونه تحولی برای تحقق برنامه‌های ویژه خود استفاده می‌کند، کما اینکه در جرابلس،منبج و در حال حاضر در شرق فرات شاهد این امر هستیم. ما برای اثبات جاه‌طلبی توسعه‌ای آنکارا نیازی به ادله دیگر و تفکر نداریم.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»