دیدبان

مسؤول عراقی: آمریکایی‌ها البغدادی را در دیرالزور محاصره کردند

مسؤول عراقی: آمریکایی‌ها البغدادی را در دیرالزور محاصره کردند

دیدبان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، یک منبع نظامی بلندپایه عراقی فاش کرد که یک یگان از نیروهای ویژه آمریکایی با همراهی یک واحد مسلح نیروهای کرد سوری موسوم به سوریه دموکراتیک (قسد) از طریق منطقه کردستان عراق زمینی وارد خاک سوریه شدند.

این منبع افزود: عبور این نیروها از مرز بعد از آن صورت گرفت که اطلاعاتی درخصوص حضور ابوبکر البغدادی سرکرده ارشد داعش در داخل منطقه ای به مساحت تقریبی 10 کیلومتر مربع در استان دیرالزور در مرز با عراق مطرح شد. این اطلاعات حاکی از آن بود که البغدادی به طور مشخص در حومه دیرالزور - بین ناحیه الباغوز و المراشده در جنوب و السفافنه در غرب و صحرای البوکمال در شرق - به سرمی برد.

به گفته این مسئول، این یگان از نیروهای ویژه آمریکایی در داخل یک پایگاه نظامی در شهر اربیل در شمال عراق مستقر بود که برای اولین بار از آنجا وارد خاک عراق شد.

وی افزود: براساس اطلاعات ما، ارتش آمریکا می خواهد البغدادی را زنده دستگیر کند و ورود نیروهای ویژه آمریکایی به مناطقی در سوریه شدند که اساسا از نظر نظامی سقوط کرده است و تاخیر در ورود نیروهای کرد سوری به روستاهای کوچک باقی مانده در کنترل داعش مصداق این ادعا است؛ خصوصا که نیروهای کرد سوری قادر هستند که با پشتیبانی هوایی وارد این روستاهای کوچک شوند و آن را از کنترل داعش خارج کنند.

این مسئول درخصوص علت تمایل زیاد آمریکا برای زنده دستگیر کردن البغدادی گفت: شاید این مسئله به خاطر وضعیت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشد که نیاز دارد که دستاوردی را به نام خود به جامعه آمریکایی ارایه کند یا اینکه البغدادی پاسخ بسیاری از سوالات مبهم را می داند؛ از جمله سرنخ مخفی روابط داعش با طرف های دیگر در عرصه سوریه و عراق.

این مسئول گفت: احتمال موفقیت برای زنده دستگیر کردن البغدادی بسیار ضعیف است و این به خاطر خود شخصیت البغدادی و احتمال مقاومت یا حتی منفجر کردن خودش قبل از دستگیری است.

این درحالی است که ناظران مسائل خاورمیانه و گزارش های رسانه ای و اطلاعاتی و مسئولان سیاسی برخی کشورها پیش از این از حمایت های خود آمریکا از داعش سخن گفته بودند و حال آمریکا می خواهد البغدادی را پیش از اینکه به دست دیگران بیفتد و روابط خود با آمریکایی ها را افشا کند، دستگیر کرده و با خود ببرند.

برپایه این گزارش، یک کارشناس امنیتی عراقی گفت که به احتمال زیاد نیروهای ویژه آمریکایی همان نیروهایی باشند که ماموریت تعقیب اسامه بن لادن سرکرده ارشد القاعده را برعهده داشتند و موفق شدند او را در شهرک ابوت آباد در شمال شرقی پاکستان درسال 2011 میلادی از بین ببرند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»