دیدبان
بعد اظهارات جنجالی درباره مدیر بازداشتی هواوی؛

برکناری سفیر کانادا در چین

برکناری سفیر کانادا در چین

دیدبان؛ سفیر کانادا در چین به‌دلیل اظهاراتی که درباره استرداد یکی از مدیران شرکت «هواوی» به آمریکا بیان کرده بود، به‌دستور نخست‌وزیر کانادا برکنار شد.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا بامداد یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «جان مک‌کالوم» سفیر این کشور در چین را اخراج کرده است اما دلیل آن را ذکر نکرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این در حالی است که ترودو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته بود که بخاطر اظهارات مک‌کالوم قصد ندارد او را تعویض و جایگزین کند.

مک‌کالوم پیشتر گفته بود که «مِنگ وان‌ژو» مدیر مالی هواوی – که چند ماه پیش به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در کانادا بازداشت شده بود – مدارک محکمی برای مخالفت با درخواست آمریکا جهت استرداد او به واشنگتن در اختیار دارد و پرونده موجود علیه او، پرونده‌ای ناقص است.

سخنگوی نخست‌وزیر کانادا نیز از پاسخ دادن به سوال رویترز درباره دلیل برکناری سفیر این کشور در چین امتناع ورزید.

مک‌کالوم شامگاه شنبه نیز گفته بود: «از نظر کانادا، اگر (آمریکا) از درخواست استرداد (منگ وانژو) منصرف شود، خیلی خوب خواهد شد». اظهارنظرهای جنجالی سفیر کانادا در چین با واکنش‌های تند برخی از قانونگذاران پارلمان کانادا مواجه شد و آنها خواستار برکناری او شده بودند.

در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره درخواست رسمی آمریکا از کانادا برای استرداد منگ وانژو صورت گرفته و «دیوید مک نائوتن» سفیر کانادا در واشنگتن هم از احتمال رسمی شدن این درخواست صحبت کرده بود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»