دیدبان
بلومبرگ گزارش داد؛

اصرار نتانیاهو باعث تمایل ترامپ به حفظ پایگاه التنف شد

اصرار نتانیاهو باعث تمایل ترامپ به حفظ پایگاه التنف  شد

دیدبان؛ بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تمایل ایالات متحده برای حفظ پایگاه «التنف» در سوریه و نگه‌داشتن نظامیان خود در این پایگاه، اکنون گفته می‌شود که این تمایل درپی اصرارهای مکرر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ» به نقل از منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، بعد از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، نتانیاهو شدیدا تلاش می‌کرد تا به بهانه مقابله با ایران، ترامپ را مجاب به حفظ پایگاه التنف کند.

یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به محتوای مذاکرات محرمانه بین واشنگتن و تل‌آویو، می‌گوید که نتانیاهو به ترامپ اصرار می‌کرد نظامیان آمریکایی را در التنف نگاه دارد و از اهمیت این مسئله می‌گفت و ترامپ نیز با توجه زیاد به بهانه‌های او گوش می‌داد.

بلومبرگ همچنین به نقل از چند مقام ارشد رژیم صهیونیستی که نام آنها نیز فاش نشد، نوشت نتانیاهو می‌گفت که حتی اگر نظامیان آمریکایی در پایگاه التنف کار خاصی را در سوریه انجام ندهند اما صرف حضور آنها می‌تواند به مثابه عامل بازدارنده در برابر نفوذ ایرانی‌ها عمل کند.


تصویر ماهواره‌ای که پایگاه آمریکایی‌ها در التنف را نشان می‌دهد

پیشتر شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود که نتانیاهو از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه بسیار ناخشنود و ناامید شده است اما تلاش هم می‌کند که این ناراحتی در مقابل افکار عمومی آشکار نشود. 

بخش اعظم نیروهای آمریکایی در شمال‌شرق سوریه مستقر شده‌اند و تنها حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها در التنف حضور دارند.

پیش از این نیز نشریه «فارین پالیسی» به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که به‌دلیل اهمیت راهبردی پایگاه التنف واقع در استان «حمص» سوریه و در نزدیکی مرز عراق، دولت آمریکا در نظر دارد برخی نیروهایش را در این پایگاه نظامی نگه دارد. 

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز طی سفری که چندی پیش به آنکارا داشته بود، یادداشتی 5 بندی و غیرالزام‌آور درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به طرف ترکیه‌ای داده بود که یکی از بندهای آن می‌گفت نظامیان آمریکایی پایگاه «التنف» را ترک نمی‌کنند تا مانعی در برابر نیروهای ایرانی باشند.

دستور ترامپ برای خروج ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی از خاک سوریه در دسامبر ۲۰۱۸ و در پی آمادگی ترکیه برای آغاز عملیاتی علیه شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه صادر شد. این حرکت ترامپ موجب بروز نگرانی در میان مقامات واشنگتن شد و استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع را به‌دنبال داشت. همچنین موجب نگرانی گروه‌های مسلح کرد تحت حمایت آمریکا شد زیرا حس کردند واشنگتن پشت آن‌ها را خالی کرده است.

براساس گزارش پرس تی وی، مشاوران نظامی ایرانی به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور مستقر شده‌اند اما آمریکا بدون کسب اجازه از دمشق یا حکم سازمان ملل نیروهایش را در این کشور مستقر کرده است. در حالی که تهران در شکست تروریست‌ها و جلوگیری از تجزیه سوریه نقشی کلیدی داشته است، اسناد واشنگتن ناواضح بوده و شامل کمک به نیروهای ضد دولتی و جدایی‌طلب است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»