دیدبان
فارین پالیسی:

آمریکا می خواهد برخی نیروهایش را در پایگاه التنف نگه دارد.

 آمریکا می خواهد برخی نیروهایش را در پایگاه  التنف نگه دارد.

دیدبان؛ علیرغم دستور «دونالد ترامپ» برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، مجله «فارین پالیسی» گزارش داد، قرار است تعدادی از نیروهای نظامی این کشور در پایگاه «التنف» باقی‌بمانند تا به گفته آنها جلوی تحرکات مستشاران نظامی ایرانی مستقر در خاک سوریه را بگیرند.

براساس این گزارش، منابع آگاه روز جمعه به مجله آمریکایی فارین پالیسی گفته‌اند با توجه به اهمیت راهبردی پایگاه التنف واقع در استان «حمص» سوریه و در نزدیکی مرز عراق، دولت آمریکا در نظر دارد برخی نیروهایش را در این پایگاه نظامی نگه دارد.

یک منبع آگاه گفته، تنها «هدف منطقی» التنف این است که به واشنگتن اجازه می‌دهد تحرکات مستشاران نظامی ایرانی را «رصد و مختل کند». این منبع آگاه میگوید، «صادقانه بگویم، نمی‌توانید عملیات نظامی غیر از این را برنامه ریزی کنید».

یک منبع خبری دیگر به فارین پالیسی گفت، این اقدام به سربازان آمریکایی اجازه می‌دهد بتوانند هنگام تهاجم نیروهای سوری یا ایرانی از این منطقه مورد ادعای خود دفاع کنند. وی گفته است: «هنگامی که آن‌ها نزدیک می‌شوند فکر می‌کنم منطقی است که مدعی شویم آن‌ها قصد تهدید نیروهای آمریکایی یا نیروهای متحد ما را داشته‌ باشند».

یک فرمانده سابق ارشد ارتش آمریکا گفته است: «التنف عنصری راهبردی در تلاش برای جلوگیری از استقرار خط ارتباطی زمینی ایران، با عراق و سوریه و جنوب لبنان برای حمایت از حزب‌الله لبنان است».

براساس این گزارش، این در حالیست که حفظ نظامیان آمریکایی در پایگاه التنف برخلاف دستور ترامپ برای خروج از سوریه است. همچنین این کار می‌تواند مشکلاتی قانونی برای دولت ترامپ ایجاد کند زیرا مجوز صادر شده در سال ۲۰۰۱ برای استفاده از نیروهای نظامی، اجازه استفاده از نیروها علیه گروه‌های نظامی غیردولتی را می‌دهد نه نیروهای نظامی ملی کشورهای دیگر.

براساس گزارش پرس تی وی، مشاوران نظامی ایرانی به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور مستقر شده‌اند اما آمریکا بدون کسب اجازه از دمشق یا حکم سازمان ملل نیروهایش را در این کشور مستقر کرده است. در حالی که تهران در شکست تروریست‌ها و جلوگیری از تجزیه سوریه نقشی کلیدی داشته است، اسناد واشنگتن ناواضح بوده و شامل کمک به نیروهای ضد دولتی و جدایی‌طلب است.

دستور ترامپ برای خروج ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی از خاک سوریه در دسامبر ۲۰۱۸ و در پی آمادگی ترکیه برای آغاز عملیاتی علیه شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه صادر شد. این حرکت ترامپ موجب بروز نگرانی در میان مقامات واشنگتن شد و استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع را به‌دنبال داشت. همچنین موجب نگرانی گروه‌های مسلح کرد تحت حمایت آمریکا شد زیرا حس کردند واشنگتن پشت آن‌ها را خالی کرده است.

بخش اعظم نیروهای آمریکایی در شمال‌شرق سوریه مستقر شده‌اند و تنها حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها در التنف حضور دارند.

روز جمعه ویدئویی منتشر شد که ورود ۲۵۰ کامیون نظامی آمریکایی با بار اسلحه و تجهیزات لجستیک به پایگاه‌های آمریکایی سوریه را نشان می‌داد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»