دیدبان
مازوخیسم نتانیاهو؛

چرا اسرائیل از حمله به سوریه خسته نمی‌شود؟

چرا اسرائیل از حمله به سوریه خسته نمی‌شود؟

دیدبان؛ طبق گفته مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی، این رژیم در کمتر از دو سال گذشته بیش از 200 حمله نظامی به سوریه انجام داده است(1). از جمله این حملات می‌توان به حمله هوایی به فرودگاه T4 در تیرماه سال جاری(2)، حمله جنگنده‌های اسرائیلی با سوء استفاده از هواپیمای روسی و استفاده پوششی از این هواپیما به سوریه در شهریور سال جاری که منجر به سرنگونی هواپیمای روس با شلیک اشتباه پدافند سوریه شد(3)، حمله به سوریه از طریق حریم هوایی لبنان در بهمن ماه سال جاری(4) و... اشاره کرد. برای دلایل حملات متعدد رژیم صهیونیستی به خاک سوریه می‌توان موارد متعددی را نام برد؛ از جمله:

لگدپراکنی برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه

در پی دو سال حمله های متعدد ارتش رژیم صهیونیستی به اهداف متعددی در خاک سوریه، نه تنها عزم نیروهای ایرانی برای باقی ماندن در سوریه متزلزل نشده بلکه دولت سوریه نیز به صراحت بیان کرده که نیروهای ایرانی با درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور باقی خواهند ماند.(5) حال، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که باید تاکتیک جدیدی در حمله های خود در پیش گیرد تا نیروهای ایرانی را وادار به خروج از سوریه کند. تاکتیک جدید این است با حمله‌های متعدد، پی در پی و سنگین به واحدهای ارتش سوریه، این پیام را به طرف سوری بدهد که "هزینه باقی ماندن نیروهای ایرانی در سوریه را ارتش این کشور پرداخت خواهد کرد".

بدین ترتیب، مقامات اسرائیلی امیدوارند که با تحت فشار شدید قراردادن ارتش سوریه، ضمن ایجاد اختلاف و شکاف بین نظامیان این کشور و نیروهای سپاه، دولت سوریه را مجبور کنند تا خواستار خروج نیروهای ایرانی از خاک این کشور شود.

لگدپراکنی در خارج برای رأی‌آوری در داخل

یکی دیگر از دلایل حملات متعدد این رژیم به سویه، به مسائل داخلی دولت اسرائیل (مخصوصا نخست وزیر آن) بازمی‌گردد. با توجه به اینکه قرار است در ماه آوریل، انتخابات زودهنگام در اسرائیل برگزار شود(6)، نتانیاهو که با اتهام  فساد مالی در چند پرونده  روبه‌رو است(7)، از یک طرف با انجام این حمله‌ها به دنبال ایجاد یک جو امنیتی در داخل رژیم صهیونیستی است تا بتواند خود را از پیگیری قضایی رها سازد و از طرفی دیگر به زعم خود به دنبال آن است که با این تاکتیک جدید تا قبل از انتخابات، موفق به بیرون کردن نیروهای ایرانی از سوریه شود تا آن را به عنوان یک برگ برنده در انتخابات رو کند.(8)

هدف، ثبات سوریه است

باتوجه به پیروزی دولت سوریه در بحران اخیر و ثبات نسبی این کشور، کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی که تا دیروز مخالف دولت سوریه بودند، چون فهمیده‌اند که در این مسأله شکست خورده‌اند، شروع به بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در سوریه و تلاش برای عادی سازی روابطشان با این کشور کرده‌اند.(9) این اقدامات که عملاً به ضرر رژیم صهیونیستی است، این رژیم را به فکر فرو برد تا با اقداماتی از قبیل حملات متعدد نظامی به سوریه، ثبات این کشور را از بین ببرد تا با ناامن نشان دادن سوریه، روند بازگشت سفرای کشورهای مختلف به این کشور را مختل کند و با قطع روابط سیاسی کشورهای جهان با سوریه، آسان‌تر به اهدافش در سوریه برسد.

در پی بهانه برای حمله زمینی

برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که در حال حاضر ارتش اسرائیل آماده یک جنگ تمام عیار زمینی علیه سوریه است و این امر درحالی است که نه سوریه با توجه به گرفته شدن توان این کشور در 7 سال جنگ داخلی، توان جنگی تمام عیار با اسرائیل را دارد و نه ایران (به عنوان مهمترین متحد سوریه در برابر اسرائیل) درحال حاضر با توجه به نحوه حضورش در سوریه و مشکلات اقتصادی داخلی‌اش آمادگی پشتیبانی از سوریه در سطح جنگی تمام عیار را دارد. درنتیجه رژیم صهیونیستی، زمان فعلی را بهترین زمان برای شروع جنگی زمینی می‌داند؛ اما برای حمله زمینی نیازمند بهانه است فلذا این رژیم با تحریک سوریه برای پاسخ به حملات هوایی این کشور، درواقع دنبال یافتن بهانه‌ای برای اقناع افکار عمومی جهان است تا بتواند جنگی تمام عیار را با داشتن دستی برتر در فضای رسانه‌ای و فضاسازی بین‌المللی علیه سوریه آغاز کند.

نتیجه‌گیری

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، آخرین حمله نخواهد بود و باید منتظر حملات بعدی این رژیم به کشور سوریه و احتمالاً متحدانش (همچون لبنان و عراق) باشیم. حملاتی که هر روز بیش از پیش بر نگرانی و ترس مردمان غاصب رژیم صهیونیستی خواهد افزود. نهادینه شدن ترس، نگرانی و تعمیق احساس محاصره شدن، در میان ساکنان رژیم صهیونیستی قبل از هر چیز اثر معکوس این حملات ناشیانه را به نمایش می‌گذارد. امری که بر سرعت نابودی خواهد افزود.

 

  1. http://www.bbc.com/persian/iran-45416374
  2. http://www.iribnews.ir/fa/news/2172630
  3. https://www.asriran.com/fa/news/632103/
  4. https://www.isna.ir/news/97110201073
  5. http://qodsna.com/fa/312234
  6. https://www.mashreghnews.ir/news/922545/
  7. https://www.tabnak.ir/fa/news/778050/
  8. کانال تلگرامی مسعود اسداللهی
  9. http://www.irna.ir/fa/News/83165056

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»