دیدبان

نوجوانان همه رفتارهای سلبریتی‌ها را نمی‌پذیرند

نوجوانان همه رفتارهای سلبریتی‌ها را نمی‌پذیرند

دیدبان؛ حسین حق‌پناه پیش از ظهر امروز در حاشیه سومین دوره کشوری تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی با رویکرد نوجوانان که به میزبانی سازمان سواد مجازی سراج در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، درگفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه نوجوانان به سلبریتی‌ها توجه می‌کنند، اما از آنها الگو نمی‌گیرند، اظهار کرد: گرایش نوجوانان به سمت سلبریتی‌ها نیست و فقط پژوهش‌ها این موضوع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان داده خوانش نوجوانان نسبت به سلبریتی‌ها، مذاکره‌ای است، یعنی هر چیزی که آنها می‌گویند را قبول نمی‌کنند؛ برای مثال شاید سبک زندگی یک سلبریتی را می‌پذیرند ولی به عقاید سیاسی او اعتقادی ندارند و یا عقاید سیاسی او را قبول دارند، اما تفریح آنها را نمی‌پسندند.
این فعال فرهنگی و فضای مجازی درباره دلایل توجه بیشتر به سلبریتی‌ها طی سالیان اخیر ابراز کرد: علت این موضوع خود سلبریتی‌ها نیستند و تنها مسیر دسترسی به آنها و مشخصا اینستاگرام بوده که موجب این اتفاق شده است.
حق‌پناه تصریح کرد: وقتی یک رسانه‌ی اجتماعیِ تصویرمحور(اینستاگرام) که در آن خودبیانگری و خودافشاگری اولویت، اهمیت و اصالت دارد و جدی می‌شود، طبیعی است که توجه به سلبریتی‌ها بیشتر و دسترسی به آنها راحت‌تر شود و در این صورت احتمالا تاثیرپذیری نیز بیشتر خواهد شد.
وی عنوان کرد: عوامل زیادی مثل تصویری شدن فرهنگ تا فضای تکنولوژیک و فناورانه‌ای که برای این سرویس‌های موبایل به‌عنوان همیشه همراه و چندکاره وجود دارد، موجب شده تا اینستاگرام مخاطبان زیادی پیدا کند.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران ابراز کرد: مهم‌ترین مسئله ارزش ذاتی پیدا کردن شهرت است و اینکه بچه‌ها می‌خواهند سلبریتی شوند؛ نه اینکه بخواهند دکتر شوند و با این کار یک سلبریتی باشند.
حق‌پناه ادامه داد: اساسا باید وارد این بحث شویم که نسبت فرهنگ ما با فرهنگ شهرت چیست و چه جاهایی در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما تناقض دارد که باید آن را حل کنیم؛ ما الان در مرحله پرسش و پاسخ هستیم.
وی گفت: باید روی تربیت رسانه‌ای سرمایه گذاری کنیم چون تربیت رسانه‌ای، جدا از سواد است؛ البته به همان میزان که سلبریتی‌ها در فضای مجازی سریع پیش می‌روند، بی‌دوام هم هستند، یعنی سلبریتی‌ها مدام می‌آیند و می‌روند.
این فعال فرهنگی و فضای مجازی اظهار کرد: سرعت فضای مجازی موجب شده تا در تربیت فرزندان‌مان جا بمانیم؛ به همین دلیل در بحث تربیت رسانه‌ای باید آنقدر خودمان را با شتاب رسانه‌ای همگام کنیم تا از این شرایط عقب نمانیم؛ تحققق این موضوع هم خیلی سخت نیست چون اصول تربیت ثابت است.
حق‌پناه با بیان اینکه باید سلبریتی ها را مدیریت کنیم یادآور شد: تکثیر و تجمیع سلبریتی‌ها به مدیریت کردن این موضوع کمک می‌کند و باید این موضوع را شفاف کنیم.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟