دیدبان

خروج دیپلمات های امریکایی از ونزوئلا

خروج دیپلمات های امریکایی از ونزوئلا

دیدبان؛ این مطلب در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اعلام شده است.

دستور خروج از ونزوئلا به دیپلمات هایی مربوط می شود که کار آنها خیلی ضروری و فوری محسوب نمی شود. خاطرنشان می شود امکانات ایالات متحده برای رساندن خدمات اضطراری و فوری به شهروندان خود در ونزوئلا محدود است.

پیشتر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا قطع روابط دیپلماتیک کشور خود با آمریکا را اعلام کرده و تقاضا کرده بود دیپلمات های امریکایی طی 72 ساعت از این کشور خارج شوند.

مایکل پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد نیکلاس مادورو، رهبر ونزوئلا از اختیارات لازم برای قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن برخوردار نیست و ایالات متحده قصد دارد از طریق خوان گوایدو که خود را "رئیس جمهور موقت ونزوئلا" اعلام کرده، روابط خود را با این کشور آمریکای لاتین حفظ کند.

به گزارش اسپوتنیک، پومپئو ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد آمریکا رژیم مادورو را به عنوان دولت ونزوئلا به رسمیت نمی شناسد.

وزیر خارجه آمریکا افزود واشنگتن همه کارهای لازم را برای بازخواست هرکسی که امنیت دیپلمات های آمریکایی در ونزوئلا را تهدید کند، همه کارهای لازم را انجام خواهد داد.

اعتراضات عمومی علیه نیکلاس مادور، رئیس جمهور ونزوئلا از روز چهارشنبه آغاز شده و در همین روز خوان گوایدو رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رهبر مخالفین خود را رئیس جمهورموقت این کشور اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «ناسیونال» وی در گردهمایی مخالفین در منطقه چاکائو پایتخت ونزوئلا این مطلب را اعلام کرد. 

گوآیدو بیان داشت: « من قسم می خورم که رسما وظایف رئیس جمهور کشور را انجام دهم.»

این در حالی است که مجلس ملی عملا از روند تصمیم گیری خارج شده است. این مجلس تحت کنترل مخالفین سیاسی ریاست دولت یعنی نیکلاس مادورو قرار دارد.

در این میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می شناسد.

همچنین اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای امریکای لاتین از خوان گوایدو حمایت کرده اند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت مسکو کمافی السابق نیکلاس مادورو را رئیس جمهور ونزوئلا می داند و گفت موضع غرب نسبت به اوضاع ونزوئلا نشان می دهد که برخورد واقعی جامعه غرب نسبت به حقوق بین الملل، استقلال و اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها چگونه است.

یادآور می شود آمریکا ید طولانی در مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر دارد و از جمله در سال 1953 میلادی کودتای 28 مرداد را در ایران ترتیب داد تا دولت ملی محمد مصدق سرنگون شده و شاه با بازگشت خود به ایران دوره طولانی استبداد سلطنتی را آغاز کند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»