دیدبان

آیا ایران به نشست «ورشو» دعوت می شود؟

 آیا ایران به  نشست «ورشو»  دعوت می شود؟

دیدبان؛ «آندرج دودا» رئیس‌جمهور لهستان روز چهارشنبه گفت دولت این کشور هنوز در مورد اینکه آیا ایران باید به نشست «ورشو» در مورد وضعیت غرب آسیا، دعوت شود یا نه، تصمیم نگرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دودا گفت مسئله دعوت ایران به نشست ورشو هنوز «موضوعی باز» است و تصمیم قطعی در مورد آن اتخاذ نشده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که شهر ورشو لهستان روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه از نشستی با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» میزبانی می‌کند. به گفته وی، این نشست که به صورت مشترک توسط آمریکا و لهستان برگزار می‌شود، بیش از همه بر ایران تمرکز دارد.

در پی اعلام برگزاری این نشست، ایران به شدت از لهستان انتقاد کرده و میزبانی این کشور از یک نشست ضدایرانی را «اقدامی خصمانه» توصیف کرد. با واکنش منفی ایران، ورشو در روزهای گذشته تلاش کرده تا از تصویر ضدایرانی این نشست بکاهد. معاون وزیر خارجه لهستان نیز این هفته برای توضیح در مورد دستور کار این کنفرانس، به تهران سفر کرد.

شب گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم، احتمالا در واکنش به انصراف شماری از کشورها از شرکت در این نشست، از اظهارات پامپئو عقب‌نشینی کرده و گفت قرار نیست نشست ورشو به محلی برای «بدنام کردن ایران» بدل شود، بلکه صرفا به چالش‌های پیش روی غرب آسیا می‌پردازد.

اظهارات رئیس‌جمهور لهستان در مورد احتمال دعوت از ایران به کنفرانس ورشو در حالی است که پیش از این وزیر خارجه لهستان به صراحت گفته بود که ایران به این نشست دعوت نمی‌شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»