دیدبان

دلایل سفر «عمر البشیر» به قطر در شرایط ملتهب کشورش

دلایل سفر «عمر البشیر» به قطر  در شرایط ملتهب کشورش

دیدبان؛ «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان که کشورش از یک ماه قبل شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به گرانی و اوضاع نابسامان اقتصادی است شب گذشته وارد دوحه پایتخت قطر شد.

اینکه چرا البشیر در اوضاع ملتهب کشورش قطر را به عنوان ایستگاه نخست سفر خارجی خود انتخاب کرده است، سوالاتی را مطرح می‌سازد.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در این باره نوشت که دلایل زیادی برای انتخاب دوحه به عنوان نخستین ایستگاه سفر البشیر وجود دارد. از جمله آن درخواست کمک البشیر از قطر به دلیل نزدیکی آن به گروه اخوان‌المسلمین است و گذشته از آن قطر امروز بعد از سوریه تنها کشور عربی نزدیک به ایران است همچنانکه البشیر اخیرا به طور علنی از قطر، کویت، مصر، روسیه، چین و ترکیه به عنوان کشورهایی که در کنار ملت سودان ایستادند، تشکر کرد.

به نوشته این روزنامه، عمر البشیر پس از سفر دو روزه به قطر به چند کشور دیگر نیز سفر خواهد کرد و این امر نشان می‌دهد که البشیر یا اطمینان زیاد به این قضیه دارد که ارتش هرگز علیه او کودتا نخواهد کرد و به دنبال درخواست کمک از متحدانش است و یا اینکه به دنبال دریافت تضمین و مشورت درباره تبعات کناره‌گیری از قدرت است به خصوص اینکه وی به ارتکاب جنایت‌های جنگی در دارفور متهم بوده و تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی نیز است و بنابر اعلام خبرگزاری سودان، مسئله دارفور از جمله مباحث بین البشیر و امیر قطر است.

رأی‌الیوم همچنین نوشت، با وجود همه این اوضاع، رئیس‌جمهور سودان به سادگی کشور ملتهب خود را بدون توجه به خواسته‌های سودانی‌ها برای کناره‌گیری از قدرت رها کرده بی‌آنکه مسئولیتی در برابر کشته شدن حدود ۲۷ نفر در اعتراضات اخیر سودان داشته باشد. این در حالیست که سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌ها را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه، با وجود اینکه رئیس جمهور سودان پس از امیر کویت، نخستین رهبر عربی است که از حدود شش ماه گذشته به دوحه سفر می‌کند اما با استقبال گرم مواجه نشد و در بدو ورود به فرودگاه «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به استقبال وی نیآمد بلکه مورد استقبال وزیر مشاور در امور خارجه قطر و سفیر سودان در دوحه قرار گرفت.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»