دیدبان

مدیرعامل یک بانک با ۶۰ مشاور!

مدیرعامل یک بانک با ۶۰ مشاور!

دیدبان؛ وقتی می‌گوییم فلان مسئول مشاور نیاز دارد به این معناست که مسئول مربوطه در آن بخش لازم، اطلاعات کافی را ندارد و مشاور از چنان جایگاهی به لحاظ علمی و تجربه برخوردار است که بتواند اطلاعات خالص در اختیار آن مقام مخصوص قرار دهد.
ولی آیا نزدیک به ۶۰ نفر مشاور برای مدیرعامل یک بانک لازم است؟ نکته‌ای که دراین میان علاوه بر تعداد زیاد مشاوران محل سوال است این است که چرا بسیاری از این مشاوران افراد بازنشسته هستند. مگرنه آنکه قانون خدمات کشوری و قانون منع به کارگیری بازنشستگان تلاشش رفع حضور بازنشستگان در کادر‌هایی با اشل‌های مدیریتی بود؟
شاید تعداد زیاد مشاوران می‌تواند معنای حکم‌هایی آبرومند برای نورچشمی‌هایی بدهد که دیگر امکان رئیس و مدیر شدن ندارند، اما به عنوان مشاور هم می‌توانند پرستیژ مدیریتی چهاردهه خود را حفظ کنند و شاید هم حقوق مطلوبی نیز از این بابت بگیرند. در این میان البته گروهی نیز معتقدند که ممکن است برای مدیرعامل بانک بعضا چند مشاور هم نیاز باشد، اما آیا این تعداد زیاد مشاور توجیه‌پذیر است؟

برای وزرا به صورت رسمی و در چارچوب دو مشاور یکی مشاور جوانان و دیگری مشاور بانوان، درنظر گرفته میشود. برای رئیس جمهور نیز به صورت رسمی به غیر از مشاوران بانوان و جوانان، مشاور اقلیت‌ها و اقوام، مشاور بازرگانی و اقتصادی نیز وجود داشت که البته دو مشاور دیگر نیز رئیس جمهور اختیار می‌کرد. به عبارتی در کل رئیس جمهور می‌توانست تا هفت مشاور رسمی داشته باشد و هریک از وزرا نیز دو مشاور داشتند. البته گاهی اوقات هم ممکن بود برای مدیری از سوی وزیر حکم مشاوره داده شود که خارج ازاین چارچوب مشاور جوانان و بانوان بود. یعنی وزیر می‌توانست تعداد مشاوران خود را به چهار نفر برساند. البته حکم آن دو مشاور اضافی هم مقطعی بوده است.
هادی حق شناس اقتصاددان و نماینده سابق مجلس در زمینه تعداد بالای مشاورین یک مسئول اعتقاد دارد: داشتن مشاور ایرادی ندارد، اما اشکال واقعی این است که در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات ما، شخص‌های خاص که از هرجا رانده و مانده باشند برایش یک پست مشاور می‌زنند و باری به هر جهت برای آنکه شخص از گردونه مدیریت‌ها خارج نشود مشاور می‌شود. این اوج بی سلیقگی است که به کسی که کارایی نداشته باشد مهرو حکم مشاوری می‌دهند.
حال باید دید این مشاورین توسط چه کسی معرفی و عملکرد این مدیرعامل بانک با ۶۰ مشاور در طی یکسال چه بوده است؟

به زودی لیست این مشاورین به صورت عمومی منتشر خواهد شد تا مردم و سهام داران این بانک در مورد عملکرد این افراد قضاوت کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن