دیدبان

نگرانی وزارت خارجه و دفاع آمریکا

نگرانی وزارت خارجه و دفاع آمریکا

دیدبان؛ روزنامه «وال استریت ژورنال» روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه از نگرانی وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا از تبعات استفاده از گزینه نظامی علیه ایران خبر داده است.
بنا بر این گزارش، تابستان امسال پس از آنکه آمریکا «نیروهای مورد حمایت ایران» را به حمله راکتی به کنسولگری ایالات متحده در عراق متهم کرد، شورای امنیت ملی آمریکا از پنتاگون خواسته امکان اقدام نظامی علیه ایران را به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مورد بررسی قرار دهد، اما این درخواست با واکنش منفی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا روبرو شده است.
وال استریت ژورنال می‌نویسد: «مقام‌های کنونی و سابق ایالات متحده می‌گویند این درخواست... داخل پنتاگون و وزارت دفاع نگرانی ایجاد کرد.»
یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا در این مورد می‌گوید: «این واقعا همه را به لرزه انداخت. همه شوکه شدند. این که اینقدر درباره ضربه زدن به ایران بی‌ملاحظه هستند، تکان‌دهنده بود.»
به نوشته این روزنامه، پنتاگون این درخواست را اجابت کرده، اما مشخص نیست که آیا این طرح‌ها به کاخ سفید ارائه شده یا نه، آیا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از درخواست بولتون مطلع بوده و اینکه آیا نهایتا طرح مدونی در این ارتباط شکل گرفته است، یا نه؟
پیش از این هم گزارش‌های متعددی منتشر شده بود مبنی بر اینکه پنتاگون رغبتی به اقدام نظامی علیه ایران ندارد. سال گذشته هنگامی که آمریکا قصد داشت به بهانه پاسخ به «حمله شیمیایی» سوریه را هدف حمله قرار دهد، «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا با رد نظر بولتون برای حمله به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه، موافقت ترامپ برای خودداری از حمله به این اهداف را جلب کرد.
مقام‌های آمریکایی هنوز به گزارش وال استریت ژورنال واکنشی نشان نداده‌اند.
شهریور ماه گذشته نشریه آمریکایی دیلی‌بیست به نقل از یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشته بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در بدو آغاز به‌کار جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به وی هشدار داده که حق آغاز جنگ با ایران را نخواهد داشت.
گزارش وال‌استریت ژورنال در شرایطی منتشر شده که رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش دستور خروج نیروهای کشورش از خاک سوریه را نیز صادر کرده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»