دیدبان

دیپلمات ها در اردن

دیپلمات ها در اردن

دیدبان؛ «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر امروز یکشنبه به اردن سفر می‌کند در حالی‌که یک روز قبل طرف اردنی از دریافت بیشترین مبلغ وام از بانک جهانی خبر داد؛ امری که بنا به گفته برخی منابع دیپلماتیک می‌تواند رابطه‌ای مستقیم با سفر السیسی و پیش از وی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به امان داشته باشد.
سفر السیسی که دومین سفر وی از زمان عهده‌داری منصب ریاست‌جمهوری مصر است، برای اردن از اهمیت برخوردار است.
روزنامه الکترونیکی‌«رأی‌‌الیوم» با اعلام این مطلب به نقل از برخی محافل سیاسی آگاه اردن نوشت که اخیرا خلأ بزرگی در سطح هماهنگی امنیتی و سیاسی اردن و مصر به وجود آمده است به خصوص اینکه امان در جریان رویکردهای دولت مصر درباره تحولات فلسطین قرار ندارد.
«بسام راضی» سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر در این باره گفت که السیسی در سفر به اردن با «عبدالله دوم» شاه این کشور دیدار می‌کند.
وی افزود که گفت‌وگوهای السیسی و شاه اردن به بررسی تحولات منطقه‌ای از جمله اوضاع فلسطین اختصاص خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، السیسی سعی دارد خلأ اطلاعاتی اردن درباره تحولات فلسطین را پر کند.
سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر همچنین از هماهنگی دوره‌ای بین دو کشور و مقابله با بحران‌های فعلی در منطقه خبر داد.
برخی محافل سیاسی نیز گزارش دادند که سفر السیسی به اردن پس از به وجود آمدن تحول مهم در خصوص همبستگی واشنگتن با بحران اقتصادی اردن و کمک به این کشور برای دریافت بیشترین مبلغ وام از بانک جهانی جهت حل این بحران، انجام می‌شود.
وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به امان تأکید کرد که واشنگتن ضامن امنیت داخلی اردن است.
به نوشته روزنامه «الغد» اردن، تلاش برای دستیابی به حل بحران سوریه در پرتو تصمیم آمریکا برای خروج از این کشور، آینده منطقه التنف و حل مشکل اردوگاه آوارگان سوری «الرکبان»، حل مشکلات مربوط به میزبانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره سوری، تلاش برای احیای روند سازش و دستیابی به تشکیل دولت فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، از محورهای مهم گفت‌وگوی پامپئو با مقامات اردن بوده است.
رأی‌الیوم درباره سفر السیسی به اردن نوشت که به عقیده منابع دیپلماتیک، گسترش تماس‌های اردن و مصر در شرایطی که روابط اردن و عربستان شاهد رکود محسوس است، دلیلی دیگر بر بروز اختلافات و شکاف در محور سعودی و کشورهای متحد آن است به خصوص اینکه اردن همچنان به سیاست اقبال به ترکیه ادامه می‌دهد و چه بسا در تلطیف فضای تنش بین مصر و کاهش دشمنی دو کشور نیز ایفای نقش کند.
به نوشته این روزنامه، سفر رئیس‌جمهور مصر در شرایط کنونی به اردن البته بی‌ارتباط با تمایل وی برای مشورت با رهبران اردن در خصوص افکار و مباحث مطرح شده توسط وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به منطقه به خصوص دلایل واشنگتن برای خروج نظامی از سوریه، نیست.
اردن همچنین در چند روز گذشته میزبان مقامات کشورهای مختلف از جمله وزیر خارجه آمریکا، «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن و «صائب عریقات» رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود.
امروز همچنین قرار است «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز امروز به امان سفر کرده و با «أیمن الصفدی» همتای اردنی خود دیدار کند.
روزنامه «الغد» اردن در این باره نوشت که الصفدی و لودریان به بررسی راهکارهای احیای روند سازش بر اساس راه‌حل دو دولت و دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک خواهند پرداخت.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»