دیدبان

آسوشیتدپرس: ایران موضوع مورد بحث پمپئو در سفر به منطقه است

آسوشیتدپرس: ایران موضوع مورد بحث پمپئو در سفر به منطقه است

دیدبان؛ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا سفری را به منطقه خاورمیانه آغاز کرده است تا با سران منطقه درباره افزایش فشار بر ایران رایزنی کند اما این سفر در اثنای سردرگمی ناشی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه انجام می‌شود.

پمپئو در این سفر ابتدا به اردن و سپس به مصر و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) شامل بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت می‌رود.
وی به خبرنگاران گفت که قصد دارد با متحدان درباره شروطی صحبت کند که به وسیله آنها می‌توان فشار بر ایران را افزایش داد.
پمپئو همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه و سردرگمی متحدان از این تصمیم ترامپ بدون ارائه یک چارچوب زمانی تنها گفت که با آنها درباره این موضوع صحبت خواهد کرد.
علاوه‌براین، نشریه پولتیکو در گزارشی درباره سفر منطقه‌ای مایک پمپئو به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که پمپئو در سخنرانی سیاسی خود در قاهره، پایتخت مصر روی نقش ایران به عنوان یک بازیگر خطرناک در منطقه و همچنین تعهد آمریکا به منطقه علی‌رغم تصمیمش برای خروج از سوریه متمرکز خواهد بود.
به نوشته پولتیکو، وزیر امورخارجه آمریکا احتمال دارد به اسرائیل و عراق نیز سفر کند هرچند که وزارت امورخارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که تل‌آویو در برنامه سفر او گنجانده نشده است.
این سفر پس از آن انجام می‌شود که مقامات صهیونیستی ابراز نگرانی کرده‌اند خروج دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه یک خلاء نظامی ایجاد می‌کند که در نهایت به تقویت ایران به عنوان حامی دولت اسد (رئیس جمهور سوریه) منجر خواهد شد.
نشریه پولتیکو در ادامه تصریح کرد که پمئپو در سخنرانی‌اش در قاهره تلاش خواهد کرد ایران ر ا به عنوان منبع اصلی بی‌ثباتی منطقه و تروریسم ترسیم کند. او همچنین تلاش خواهد کرد به متحدان منطقه‌ای واشنگتن درباره تعهد آمریکا به امنیت آنها و مقابله با ایران اطمینان دهد .
ایان گولدنبرگ یک مقام دولت اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در این باره به پولتیکو گفت: یک روز او (دونالد ترامپ) می‌گوید که به‌طور بلند مدت در سوریه می‌مانیم تا با ایران مقابله کنیم. ترامپ روز بعد می‌گوید که ما طی 30 روز از سوریه خارج خواهیم شد. غیرممکن است بتوان دراین فضا موثر واقع شد.
ترامپ روز دوشنبه در تلاش برای پایان دادن به هراس‌ها از خروج ناگهانی آمریکا از سوریه گفت که مقابله با داعش هنوز تمام نشده و و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به تدریج خواهد بود. این در حالی است که وی دو هفته پیش اعلام کرد که ترک سوریه به صورت سریع خواهد بود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»