دیدبان

اگر نتایناهو به عربستان رفت تعجب نکنید

اگر نتایناهو به عربستان رفت تعجب نکنید

دیدبان؛ کارن الیوت هاوس، در مقاله‌اش برای وال استریت ژورنال نوشته است: سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به ریاض نباید مردم را غافلگیر و تعجب‌زده کند، زیرا دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی دو سال اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا عربستان و اسرائیل همکاری علنی با یکدیگر داشته باشند.

هاوس که کتاب "تاریخ عربستان و مردم آن" را در کارنامه خود دارد، می‌نویسد، بن سلمان عاشق ماجراجویی و ریسک است و دوست دارد پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی که دوم اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد را ببندد. به نظر می‌رسد، سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه طی هفته جاری برای پایان درامی باشد که قهرمان آن ولیعهد عربستان است.
گفتنی است، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه به اسرائیل رفت و پامپئو هم روز چهارشنبه در ابتدای سفر دوره‌ای خود وارد امان، پایتخت اردن خواهد شد. وی در این سفر دوره‌ای به هشت کشور عربی می‌رود و قصد دارد پیش از سفر خود اوایل هفته آتی به ریاض، در قاهره سخنرانی کند. هدف از این سفر دوره‌ای پامپئو این است که نشان دهد آمریکا روابطش با منطقه را متوقف نکرده بلکه درصدد است  یک ائتلاف قوی را علیه ایران هدایت کند و از خاورمیانه غافل نیست. اسرائیل و عربستان دو هم پیمان مورد اعتماد آمریکا هستند که هر دو از  ایران هراس دارند در واقع دیدار  نتانیاهو و بن سلمان می‌تواند نقطه عطف تلاش‌های دولت ترامپ در منزوی و مهار کردن ایران باشد. بی تفاوتی کشورهای عربی نسبت به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی هم این اطمینان خاطر را به ولیعهد سعودی داده که در زمان مناسب ارتباط خود را با اسرائیل علنی کند.
در سطح سیاسی ، دیدار مذکور موجب انحراف افکار عمومی و رسانه‌ها از مشکلاتی خواهد بود که گریبان ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان را گرفته است. دیدار ولیعهد سعودی با نتانیاهو ممکن است استقبال بین‌المللی را برای بن سلمان که پس از قتل خاشقجی کاملا منزوی شده، به دنبال داشته باشد. باوجودی که این دیدار منافعی برای ترامپ و نتانیاهو به دنبال خواهد داشت اما حامل خطرهایی برای ولیعهد جوان عربستان است، زیرا همکاری آشکار او با اسرائیل پیش از حل و فصل مساله قدس بدون شک مخالفت محافل دینی عربستان را در پی خواهد داشت.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»