دیدبان

تصمیم درست ترامپ از دید اردوغان

تصمیم درست ترامپ از دید اردوغان

دیدبان؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با تصمیم خروج از سوریه، گامی صحیح برداشت.

رئیس جمهور ترکیه یادداشت خود را با ذکر این جمله آغاز کرد که «یک استراتژی فراگیر برای پیشبرد صلحی بلندمدت و ثبات در سوریه می تواند از طریق رهبری ترکیه به دست آید».
اردوغان در ادامه یادداشت خود نوشت: «رئیس جمهور ترامپ اقدامی صحیح در عقب‌نشینی از سوریه انجام داده است. اگر چه عقب‌نشینی آمریکا باید با دقت برنامه‌ریزی شده و با همکاری شرکای حقیقی انجام شود تا از منافع آمریکا، جامعه بین‌الملل و مردم سوریه حفاظت کند. ترکیه که دومین نیروی نظامی بزرگ در ناتو را دارد، تنها کشوری است که قدرت و تعهد اجرای این وظیفه را دارد. در سال ۲۰۱۶ ترکیه نخستین کشوری بود که با استقرار نیروی زمینی خود به مبازه با داعش در سوریه پرداخت. تهاجم نظامی ما دسترسی این گروه به مررهای ناتو را سخت کرد و مانع از انجام عملات تروریستی در ترکیه و اروپا شد. بر خلاف عملیات ائتلاف (بین المللی علیه داعش) در رقه و موصل، که به طور گسترده ای به حملات هوایی متکی بوده و بدون توجه یا با توجه کمی به تلفات غیرنظامیان بوده، نظامیان ترکیه و مبارزان ارتش آزاد سوریه خانه به خانه رفتند تا ریشه افراد مسلح در الباب که سنگر سابق داعش بوده را از بین ببرند. رویکرد ما باعث شد تا هسته زیرساخت‌های شهر به طور گسترده ای دست نخورده باقی بماند و بازگشت زندگی به حالت عادی طی چند روز را امکان پذیر کرد. امروز کودکان به مدرسه بازگشته‌اند، بیمارستانی که با بودجه ترکیه فعالیت می‌کند به درمان بیماران می‌پردازد و پروژه‌های تجاری جدید به ایجاد اشتغال می‌پردازد و اقتصاد محلی را تقویت می‌کند. این فضای ثبات تنها درمان تروریسم است.»
اردوغان در یادداشت خود با تاکید بر تعهد ترکیه برای شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه نوشت: «ترکیه متعهد است که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه را شکست دهد چون مردم ترکیه با تهدید افراط گرایی خشن بسیار آشنا هستند. در سال ۲۰۰۳، زمانی که نخست وزیر شدم حملات هماهنگ شده از سوی القاعده جان ده‌ها نفر را در ترکیه گرفت. اخیرا نیز تروریست‌های به اصطلاح دولت اسلامی (داعش) شهروندانمان، شیوه زندگی و جهان بینی متعادل و شامل که تمدن ما ارائه می‌دهد را هدف قرار دادند. چند سال قبل، نیز گروه تروریستی به من لقب شیطان خیانتکار داد. ما شاهد وحشت در چهره هزاران مسیحی و ایزدی بودیم که به دنبال پناه گرفتن در ترکیه بودند در حالی که این تروریست‌ها آنها را در سوریه و عراق دنبال کردند. من دوباره می‌گویم پیروزی بر تروریست ها وجود نخواهد داشت. ترکیه به اقدام خود برای اطمینان یافتن از امنیت خود و جامعه بین الملل ادامه خواهد داد. از جنبه نظامی داعش در سوریه شکست خودره است اما ما شدیدا نگران هستیم که برخی قدرت‌های بیرونی ممکن است از بقایای این گروه به عنوان دستاویزی برای مداخله در امور داخلی سوریه استفاده کنند.»
وی در ادامه نوشت: «پیروزی نظامی بر گروه تروریستی صرفا گام نخست است. درس از عراق، جایی که این گروه تروریستی متولد شد، این بود که اعلام زودگذر پیروزی و اقدامات بی پروایانه که آنها تمایل داشتند تحریک کنند باعث ایجاد مشکلات بیشتر از آنچه که آنها حل کردند، شد. امروز جامعه جهانی  نمی‌تواند از عهده انجام اشتباه مشابه برآید. ترکیه استراتژی جامعی برای حدف ریشه علت ایجاد افراط گرایی پیشنهاد داده است. ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شهروندان احساس عدم ارتباط با دولت نمی‌کنند. گام نخست ایجاد نیروی تثبیت کننده است که متشکل از مبارزانی از تمام بخش‌های جامعه سوریه باشد. تنها یک بدنه متنوع می تواند به تمام شهروندان سوریه خدمت کرده و نظم و قانون را برای بخش‌های مختلف کشور به ارمغان بیاورد. در این حس تمایل دارم که اشاره کنم ما هیچ اختلافی با کردهای سوریه نداریم. در شرایط نظامی، بسیاری از جوانان سوری انتخابی به جز پیوستن به یگان مدافع خلق (پی وای دی/وای پ گ) که شاخه سوری گروه پ‌ک‌ک بوده که از دیدگاه ترکیه و آمریکا سازمانی تروریستی است، نداشتند. بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، شبه نظامیان وای پ گ با به کارگرفتن کودکان، قوانین بین المللی را نقض کردند.
اردوغان در این یادداشت به اوضاع در سوریه اشاره کرد و نوشت:  «پس از خروج آمریکا از سوریه، فرآیند بررسی شدیدی را برای بازگرداندن کودکان سرباز به خانواده‌هایشان تکمیل خواهیم کرد و این موضوع شامل تمامی مبارزانی می‌شود که ارتباطی با سازمان‌های تروریسی نداشته باشند. اطمینان یافتن از نمایندگان سیاسی کافی برای تمام جوامع از دیگر اولویت‌هاست. تحت نظارت ترکیه، مناطق سوری که تحت کنترل YPG یا داعش است توسط شورایی مردمی اداره خواهد شد. افرادی که ارتباطی با گروه‌های تروریستی ندارند شرایط نمایندگی جوامع خود در دولت‌های محلی را خواهند داشت. شوراهای محلی در بخش‌هایی از شمال سوریه که عمدتا کردنشین است به طور گسترده ای متشکل از نمایندگان جامعه کردی خواهد بود. مقامات ترکیه با تجربه مربوطه به آنها در امو شهرداری، آموزش، بهداشت و خدمات اضطراری مشاوره خواهند داد.ترکیه قصد دارد که اقداماتمان را با دوستان و متحدانمان هماهنگ کرده و با آنها همکاری کند. ما به صورت تنگاتنگی در روندهای آستانه و ژنو حضور داشتیم و تنها ذینفعی هستیم که می‌توانیم به صورت همزمان با آمریکا و روسیه کار کنیم.»
وی در پایان نوشت: «هم اکنون زمان آن است که تمام ذینفعان نیروی خود را متحد کرده تا به ترور رهاشده توسط داعش که دشمن اسلام و مسلمین در سراسر جهان است پایان داده و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنند. ترکیه داوطلب است که در این زمان حساس از تاریخ شانه زیر این بار سنگین قرار دهد. ما روی جامعه بین الملل برای ایستادن کنارمان حساب باز کردیم.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»