دیدبان

تورم کالاهای صادراتی 118.5 درصد شد

تورم کالاهای صادراتی 118.5 درصد شد
دیدبان؛ بر اساس آمار بانک مرکزی ایران از شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران، این شاخص در آبان‌ماه سال جاری نسبت به ‌مهرماه ماه، 5.9 درصد کاهش یافته و نسبت به آبان‌ماه سال گذشته نیز افزایش 240 درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین شاخص بهای این کالاها در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 162.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد و از سوی دیگر این شاخص در 12 ماهه منتهی به آبان‌ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 118.5 درصد افزایش را تجربه کرده است.
به عبارت دیگر می‌توان گفت که نرخ تورم کالاهای صادراتی ایران در آبان‌ماه سال جاری به 118.5 درصد رسیده و از طرف دیگر تورم نقطه به نقطه نیز در این کالاها برابر 240 درصد است.
بر اساس این گزارش، همچنین شاخص بهای محصولات حیوانی صادراتی ایران در ‌آبان ماه سال جاری نسبت به ماه پیش از آن 6.3 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 235.7 درصد افزایش داشته است.
محصولات نباتی
محصولات نباتی نیز در این مدت نسبت به ماه پیش از آن 9.7 درصد کاهش قیمت صادراتی داشته‌اند که تغییرات شاخص بهای آن‌ها در ‌آبان‌ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته 224.4 درصد افزایشی بوده است.
این کاهش بیشتر ناشی از پایین‌آمدن شاخص بهای برخی از اقلام نظیر پسته برابر 14.6 درصد، زعفران 9.1 درصد، خرما 6.1 درصد، کشمش و سبزه 2.1 درصد، پودر عصاره شیرین بیان 6.7 درصد و مغز بادام با 6.1 درصد بوده است.
چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی نیز نسبت به مهرماه سال جاری 28.8 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 172.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
شاخص بهای محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها و توتون در ‌آبان‌ماه سال جاری نسبت به ماه پیش از آن چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد و این در حالی است که شاخص بهای این محصولات نسبت به ماه مشابه سال گذشته 220.4 درصد افزایش داشته است.
محصولات معدنی
در ماه مورد بررسی، کاهش شاخص بهای برخی از اقلام مانند روغن صنعتی معادل 11.6 درصد، کنسانتره مس 6.1 درصد، موم پارافین 5.7 درصد، سیمان دو درصد، روغن موتور 6.5 درصد و پودر باریت 6.1 درصد سبب شد تا شاخص قیمت گروه محصولات معدنی به میزان 1.9 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشته باشد.
شاخص قیمت این گروه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 238 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
صنایع شیمیایی و صنایع وابسته
در ماه مورد گزارش، شاخص قیمت گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته با کاهشی معادل 6.2 درصد مواجه شد که این کاهش بیشتر تحت تاثیر پایین آمدن شاخص بهای تعدادی از اقلام به ویژه استیرن برابر 18.2 درصد، منو اتیلن گلایکول 12.2 درصد، کود اوره 4.9 درصد، پودرها و مایعات شوینده 7.7 درصد، آمونیاک 1.3 درصد، دودسیل بنزین 6.1 درصد، شامپو 15.1 درصد، سود کاستیک 6.1 درصد، اکسید مولیبدن هفت درصد و چسب، ضد زنگ، کریستال ملامین و اسپری رنگ هریک معادل 6.1 درصد بود. در این ماه، شاخص بهای متانول 3.6 درصد افزایش یافت.
شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته برابر 307.2 درصد افزایش یافته است.
مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آن
در ‌آبان ماه سال جاری، شاخص بهای گروه پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آن‌ها نسبت به ماه قبل از آن معادل 8.2 درصد کاهش داشته و این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص قیمت پلی‌اتیلن سبک به میزان 8.2 درصد، پلی‌اتیلن سنگین 10.3 درصد و شیلنگ پلاستیکی، لاستیک رویی موتورسیکلت، پلی‌وینیل کلراید و پلی‌کربنات هر کدام به میزان 6.1 درصد بود.
شاخص بهای این گروه نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر 216.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
مواد نساجی و مصنوعات از این مواد
در این ماه، کاهش شاخص بهای اقلامی مانند فرش پشمی دست‌باف معادل 10.5 درصد، فرش ماشینی 11 درصد، گونی پروپیلن شش درصد، الیاف پلی‌استر 21.5 درصد و موکت، پوشاک نوزاد و پارچه تورباف هر یک به میزان 6.1 درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه مواد نسجی و مصنوعات از این مواد نسبت به ماه قبل به میزان 9.9 درصد کاهش یابد.
شاخص بهای گروه مذکور معادل 135.3 درصد بالاتر از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها نسبت به ماه قبل به میزان 7.4 درصد کاهش داشت. کاهش مذکور عمدتا در اثر پایین‌آمدن شاخص قیمت برخی از اقلام به ویژه آهن کلاف گرم معادل 5.3 درصد، شمش روی 6.5 درصد، تیرآهن 9.1 درصد، شمش سرب 8.3 درصد، انواع لوله گالوانیزه 6.1 درصد و فرومولیبدن 7.4 درصد بود.
شاخص قیمت این گروه نیز نسبت به ‌آبان ماه سال گذشته 223.1 درصد رشد کرده است.
بر اساس این گزارش، شاخص بهای گروه‌های پوست و چرم و محصولات چرمی 6.1 درصد نسبت به ماه قبل کاهش و 225.3 درصد نسبت به ‌آبان‌ماه سال گذشته افزایش داشته و از سوی دیگر، چوب و اشیای چوبی 3.3 درصد نسبت به مهرماه ماه سال جاری کاهش و 268.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد.
انواع کفش نیز 6.5 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته و در مقابل 228.6 درصد نسبت به ‌آبان‌ماه سال قبل افزایش داشته است.
مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ، فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها، ماشین ‌آلات مکانیکی و ادوات برقی و وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری به ترتیب 6.8 درصد، 7.4 درصد، 5.2 درصد و 6.2 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش شاخص بها را داشته است.
این گروه‌ها همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به ترتیب با افزایش شاخص بهای 234 درصدی، 223.1 درصدی، 241.4 درصدی و 209.3 درصدی داشته‌اند.
شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالاهای صادراتی غیرنفتی را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه در جریان بررسی این تغییرات، قیمت ارزی کالاهای صادراتی به ریال تبدیل می‌شود، تغییرات این شاخص ناشی از تغییرات قیمت محصولات و نوسانات نرخ ارز است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن