دیدبان
خارج از دید/6

خنجر از پشت در انتظارت

خنجر از پشت در انتظارت

دیدبان؛ در گوشه و کنار رسانه‌های اجتماعی هر هفته نکات جالبی وجود دارد که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست....

فتنه اتوبوسی

به مناسبت 9 دی ماه،کاربری توییتری با نشان دادن تصویری از سایت اصلاح‌طلب عصر ایران به وضوح اثبات می‌کند بر فرض اگر موسوی رای می‌آورد اوضاع اقتصادی بهتر از دوره روحانی نبود. به نظر می‌رسد فتنه‌گران بی‌آنکه برنامه‌ای برای اداره کشور داشته باشند، جمع محدودی را به صورت اتوبوسی از یک دولت به دولت دیگر منتقل می‌کنند.

زاینده رود

بحث آب این روزها به مسئله‌ای مناقشه برانگیز مبدل شده است. در این میان خبرنگار روزنامه دولتی ایران نکات جالبی را درمورد تاریخچه انتقال آب از جنوب غرب به مرکز کشور گفت:

چالش مولاوردی

پاییز 96 بود که شهیندخت مولاوردی، دستیار وقت رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، چشم خود را  بر تمام زیبایی‌های اربعین حسینی بست و با انتشار عکسی سعی بر منفی جلوه دادن ابعاد این مراسم میلیونی داشت:

سال بعد با تلاش خادمانی که خود را وقف زائران سید و سالار شهیدان کردند بحمدالله چنین صحنه‌هایی کمتر رخ داد. اما پرسش اینجاست با فرا رسیدن کریسمس و  فستیوال‌های غربی چرا امثال مولاوردی سکوت اختیارکرده و حرفی از پلشتی‌های غرب نمی‌زنند:

ودکایت را قرقره کن!

کاربری برانداز از کیفیت پایین خدمات رسانی در فرانسه گفت.

به محض ارسال این توییت موجی متشکل از دوستان و همفکران وی نیز از تجربه‌های ناگوار درمانی خود در غرب گفتند:

پس از آن همان کاربر برانداز از تجربه درد دندان در آمریکا گفت:

به نظر می‌رسید خاتمه این بحث توییتری پیام دو کاربری بود که از اورژانس‌های ایران می‌گفتند. همان ایرانی که از براندازان گرفته تا اصلاح‌طلبان و جریان انحرافی شبانه روز سعی دارند با سیاه نمایی وضعیتش را اورژانسی جلوه دهند:  

خروس جنگی

 انتشار مصاحبه‌ای از موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در روزنامه سازندگی انتقادات فراوانی را برانگیخت. انتقاداتی که نشان می‌داد همگرایی یا واگرایی اصلاح‌طلبان دربرابر حاکمیت آنقدر مهم شده که ژنرال‌های دوم خردادی برای اعمال سلیقه خویش، حاضرند سطح اختلافات را همچون نزاع معرکه گیران خروس جنگی بالا ببرند.

لاری در مصاحبه خود ضمن رد نسخه تحریم انتخابات تاکید کرده بود که حجاریان و اصلاح‌طلبان رادیکال در اکثریت نیستند. سعید حجاریان چندی پیش در یادداشتی اصلاح‌طلبان را به گدایی قدرت و صدقه‌گیری از حاکمیت متهم کرده بود. در میان شاخ و شانه کشی‌ها، توییت یک فعال اصلاح‌طلب محتوای قابل تامل‌تری را در برداشت. حسن اسدی زیدآبادی گفته بود:

اما مقصود اسدی زیدآبادی از بیزینس مربوطه و رانت‌های انتسابی چیست؟ دهم آذر ماه بود که سایت خبری مشرق با انتشار مستندی ضمن ارائه مدارک حقوقی مدعی شده بود موسوی لاری در پوشش مرکز اسلامی فاطمیه مهر و با سوء استفاده از موقعیت مذهبی و سیاسی خویش مقاصد مالی هنگفتی را عاید خود کرده است.[1]

 

چالش سرانه

تحت تاثیر تریبون‌های سلطنت طلب، بسیاری بر این باورند واقعا پهلوی دوم از حیث اقتصادی بهشت بود و پیروزی انقلاب اسلامی، لگدی بود که به این بهشت زمینی نواخته شد. کاربری توییتری با رد این ادعا نشان می‌دهد در دورانی که شترنشین های خلیج فارس اولین روزهای حیات خود را می‌گذارندند باز هم آمارشان از الپهلوی بالاتر بود. به برکت انقلاب اسلامی علیرغم تحریم‌های ظالمانه این فاصله به نصف آن کاهش یافت.

فتنه 98

کاربری توییتری تلویحا براین باور است که فتنه جدید اولا اقتصادی بوده ثانیا هدف آن اقشار فرودست است. نظر شما چیست؟ آیا  از اهمال عامدانه دولت به مثابه فاکتوری تحلیلی برای ارزیابی نابسامانی های اقتصادی اخیر استفاده می‌کنید؟

کربلای چهار

لابلای توییت‌هایی که با گروکشی عملیات کربلای چهار در پی آن بودند دفاع مقدس و فرماندهانش را یکجا تخریب کنند، توییت‌هایی روشنگرانه‌ای نیز زده شد. برای نمونه یک سازمان مردم نهاد (فعال در احقاق حقوق17000 هزار شهید ترور) هویت یکی از جلادان اصلی کربلای چهار را یادآور شد:

 

برخی منابع عباس داوری را یکی از معاونان اصلی مهدی ابریشمچی(با نام مستعار بهمن تهرانی) و از گردانندگان اصلی لانه منافقین در آلبانی می‌دانند.

عباس داوری؛

 لازم به ذکر است ناصر تکمیل همایون، یکی از نزدیکان بنی‌صدر روایت جالبی را از نقش داوری در روزهای اختفای رئیس جمهور معزول دارد:

"حسین نواب(صفوی) که سر قرار آمد ما تقریبا لو رفتیم. چون مجاهدین فهمیدند ما کجاییم. بنی‌صدر با نواب صحبت کرد و قرار شد نواب برود و عباس داوری، نماینده مجاهدین را بیاورد. من و عباس داوری چون یک بار در روزنامه اطلاعات با هم مصاحبه داشتیم همدیگر را می‌شناختیم. داوری آمد و با سبک خاص خودش از قول مسعود [رجوی] به بنی‌صدر حرف‌هایی زد. بنی‌صدر آنجا گفت: «من مجاهدین را از عوامل امپریالیسم نمی‌دانم اما اسلام آنها را هم اسلام واقعی نمی‌دانم. این مسئله تا برای من روشن نشود نمی‌توانم کاری کنم.» این‌ها گفتند ما باید با هم در این باره بحث کنیم. خانه لو رفته بود و مجاهدین به بنی‌صدر می‌گفتند بیا از اینجا برویم اما من از پشت سر داوری به بنی‌صدر اشاره می‌کردم که این کار را نکن.[2]"

 امکان پیروز

سخنان اخیر پیروز حناچی درباره فتنه 88 و حماسه مردمی 9 دی به مذاق برخی اصلاح‌طلبان خوش نیامد. آنان که گمان می‌کردند حمایت همه جانبه‌شان از حناچی، شهرداری و شخص شهردار تهران را به امکان پیروز بدل خواهد کرد حالا با عصبانیت تمام سعی در بایکوت وی داشتند. در میان پیام‌ها یک پیام اوج کینه اصلاحات را نمایان‌تر ساخت. یکی از فعالان اصلاح‌طلب تلویحا گفت: همان برخوردی که با فلان بازیگر شد دقیقا همان برخورد در انتظارت! گفتنیست که در فصول آغازین برنامه خنداونه،امین حیایی بازیگر سینمای ایران با خط دهی اصلاح‌طلبان مسابقه خنداننده شو را به امیر مهدی ژوله باخت. علت اصلی تسویه حساب زامبی‌گونه با این بازیگر هنرنمایی وی در فیلم تحسین شده قلاده های طلا بود.

البته مشخص است که حناچی در عمل چگونه دست در دست اتحاد ملت شهرداری را اداره می‌کند اما آنها تحمل همین‌قدر حفظ ظاهر را هم از پیروز نداشتند!

لطائف هفته

بی شک طنز اصلی ترین درونمایه تایملاین این هفته بود. به ویژه بوی نامطبوع و حواشی که از زوایای مختلف بدان پرداخته شد.

 

 

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه