دیدبان

نظامیان آمریکایی در راه عراق

نظامیان آمریکایی در راه عراق
دیدبان؛ سرتیپ یحیی رسول سخنگوی عملیات مشترک گفت نظامیان آمریکایی پس از عقب‌نشینی از سوریه به اربیل (در شمال عراق) خواهند رفت نه در اراضی تابع دولت فدرال عراق، چه بسا این تصمیم به آمریکا یا مقصد آینده‌ای که برای این نیروها مشخص شده، برگردد.
وی افزود این نیروها هرگز از اختیارات دولت فدرال عراق تجاوز نخواهند کرد و صرفا به سمت اربیل خواهند رفت نه اینکه در عراق مستقر شوند.
رسول تاکید کرد عراق هیچ نیازی به این نیروها ندارد، نظامیان آمریکایی که از سوریه خارج شوند، هرگز در پایگاه عین الاسد مستقر نخواهند شد، چرا که تعداد مستشاران آمریکایی حاضر در این پایگاه کافی است و ما به افزایش آنها نیازی نداریم.
نظامیان آمریکایی که از پایگاه‌های خود در شرق سوریه عقب‌نشینی کردند، به سمت اقلیم کردستان و به طور مشخص به سمت پایگاه‌ها در اربیل حرکت کردند، این خروج در چارچوب تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد که هفته گذشته به صورت غافلگیرکننده اعلام شد.
ترامپ در تاریخ 19 دسامبر دستور خروج کامل نیروهای آمریکا از سوریه را صادر کرد. به عقیده وی، ایالات متحده تروریست های «داعش» (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) را تار و مار کردند و حالا کشورهای منطقه باید «از سوریه مواظبت کنند».
به ارزیابی پنتاگون خروج واحدهای نظامی ایالات متحده از سوریه چند ماه طول خواهد کشید.
درگیری مسلحانه در کشور سوریه از ماه مارس 2011 تا به حال ادامه دارد. طبق آمار سازمان ملل طی این مدت صدها هزار نفر کشته شده اند. دولت سوریه به رهبری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در حال نبرد با گروه های مسلح گوناگونی است که بزرگترین آنها داعش و جبهه النصره هستند. اخیراً نیروهای دولتی سوریه به موفقیت های زیادی در مبارزه با نیروهای مخالف دست یافته اند. آمریکا از سال 2014 در حال اجرای عملیات علیه گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در خاک سوریه بدون موافقت مقامات این کشور است. روسیه نیز از سپتامبر 2015 در حال اجرای عملیات علیه داعش در سوریه اما با موافقت دمشق است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»