دیدبان

افراط گری اسلامی مشکل بزرگ جهان اسلام

افراط گری اسلامی مشکل بزرگ جهان اسلام
دیدبان؛ به نقل از «واشنگتن پست»، افسر سابق سازمان سیا و نماینده جمهوری خواه مجلس کنگره آمریکا درباره روابط آمریکا با عربستان تعریف می کند.
افسر سابق سازمان سیا دو بار در ریاض و واشنگتن با بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده بود.
ویل هارد گفت:«در نخستین دیدار بن سلمان چیزی را گفت که هرگز نشنید بودم قبلا یک رهبر عربی به آن اذعان‌ کند و آن اینکه افراط گری اسلامی یک مشکل در داخل اسلام بوده و باید توسط مسلمانان با کمک کشورهای دموکراتیک غربی حل شود.
بار دوم که او را در واشنگتن دیدم اقدام به توضیح اهمیت این اصلاحات برای تقویت اقتصاد و جامعه عربستان کرد. در مجموع یک عربستان موفق به نفع آمریکاست. من همچون بسیاری از دیگر مقامات غربی امیدوار بودم که او عربستان را در یک مسیر جدید مثبت به دور از سرکوبگری و آزار و اذیت سیاسی رهبری کند اما قتل جمال خاشقچی به میزان زیادی این امیدها را از بین برد».
وی در ادامه افزود:«دولت عربستان باید سیاست‌هایش را تغییر دهد و یا اینکه آمریکا دیگر ایستادن در پشت یک حکومت پیوسته به رده کشورهای خواهان قتل مخالفان و منتقدانش را غیرممکن خواهد یافت. اگر ولیعهد و دولت عربستان میسرشان را تغییر ندهند، ملک سلمان، پادشاه عربستان باید جانشینش را تغییر دهد.
عربستان سعودی یک هم‌پیمان مهم ما در خاورمیانه است که از تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم و متوقف کردن بلندپروازی‌های ایران حمایت می‌کند. اما قتل جمال خاشقجی نمایانگر بی‌اعتنایی فاحش به حقوق بشر و نوعی عقبگرد غم انگیز در امیدهای بسیاری از ما نسبت به رهبر جدید عربستان بود. ولیعهد عربستان و دولتش باید رویه خود را تغییر دهند و در غیر این صورت برای اینکه همکاری نزدیک چند دهه‌ای میان واشنگتن و ریاض ادامه یابد، باید رهبر جدیدی در عربستان روی کار بیاید».

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»