دیدبان

چرا سعودی ها در تاجیکستان سرمایه گذاری می کنند؟

چرا سعودی ها در تاجیکستان سرمایه گذاری می کنند؟
دیدبان؛ تحلیلگران معتقدند که کمکهای مالی عربستان به «دوشنبه» از سال 2015 به دلیل بروز سوء تفاهم بین دو کشور هم فرهنگ و هم زبان ایران و تاجیکستان به خاطر برخی مسائل زیاد شد و حکومت سعودی از این موقعیت سوءاستفاده کرده است.
عربستان سعودی در سال های اخیر برای جلب حمایت مقامات تاجیک از سیاست‌های ریاض در منطقه تلاش بسیاری کرده است و در جهت همراه ساختن تاجیکستان با ائتلاف عربی کمک های بسیاری را در دستور کار خود قرار داده است.
عربستان سعودی چند سالی است که می کوشد با گسترش نفوذ خود در آسیای میانه، بیشتر همت خود را صرف جامعه تاجیکستان در این منطقه از جهان کند تا به هر نحو ممکن نظر دولت و ملت این کشور فارسی زبان حوزه کشورهای وارث تمدن ایران را به خود جلب کند.
این کشور برای تشدید رقابت با ایران در آسیای مرکزی و به ویژه تاجیکستان سعی می کند حضور همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در این کشور پر رنگ تر و حتی آن را رسانه ای نیز سازد.
این درحالی است که فرهنگ تاجیکستان سنخیت چندانی با فرهنگ عربستان ندارد، زیرا فرهنگ و تمدن این کشور آسیای مرکزی بر زیربنای گسترده تر فرهنگ و تمدن ایرانی بنا شده است. مقامات تاجیکستان بارها اعلام کرده اند، در سیاست خارجی خود از روش «چندجانبه گرایی» و «درهای باز» استفاده می کنند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»