دیدبان

دولت سوریه فهرست حامیان تروریسم را منتشر کرد

دولت سوریه فهرست حامیان تروریسم را منتشر کرد
دیدبان؛ روزنامه الاخبار لبنان فهرست محلی هیئت مبارزه با پول شویی و حمایت از تروریسم در سوریه را با استناد به دو قطعنامه ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشرکرد.
این فهرست حاوی اسامی ۶۱۵ نفر و ۱۰۵ نهاد از ۳۰ تابعیت عربی و غیرعربی است که محل فعالیت آنها در بیش از ۱۲ کشور عربی و غیر عربی است.
روزنامه ال اخبار نوشت: بخش اعظم افراد متهم شده تابعیت سوری دارد و ۵۸.۵ درصد از مجموع افراد این فهرست را تشکیل می‌دهند.
اتباع سعودی با ۶۷ نفر در رتبه دوم فهرست هستند و ۱۰.۸ درصد از مجموع افراد این فهرست را تشکیل می‌دهند و اتباع لبنانی با ۴۲ نفر در رتبه بعدی قرار دارند و ۶.۸ درصد مجموع افراد فهرست را تشکیل می‌دهند.
در رتبه بعدی اتباع کویتی با ۳۱ نفر هستند که ۵ درصد مجموع افراد فهرست را تشکیل می‌دهند.
روزنامه ال اخبار نوشت: فهرست بالا شامل شخصیت‌های سیاسی، نظامی، دینی، اجتماعی، بازرگانان، اساتید دانشگاه، قضات و شهروندان عادی است.
این روزنامه برخی از اسامی فهرست را فاش کرد و از کویتی‌ها به شافی العجمی مبلغ کویتی و عبدالعزیز السبیعی و ۹ نماینده پارلمان یاد کرد.
اما شخصیت‌های سعودی مندرج در این لیست مبلغ دینی یا بازرگان یا استاد دانشگاه هستند.
به نوشته ال اخبار، در این فهرست اسامی سیاستمداران لبنانی و علمای مشهور نیز به چشم می‌خورد که در صدر آنها سعد الحریری، ولید جنبلاط، سمیر جعجع، خالد الضاهر، عقاب صقر، داعی الاسلام الشهال و بلال دقماق قرار دارند.
اما ترکیه نیز بی نصیب نمانده است و صدر اسامی اتباع ترک مندرج در فهرست نام‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق و مبلغ نورالدین یلدیز و مراد پاشا قرار دارد.
اما در بین شخصیت‌های عراقی فهرست مسعود بارزانی و حارث سلیمان الضاری وجود دارد که سه سال پیش فوت کرد.
اتباع مصر نیز در این فهرست جا دارند و یوسف القرضاوی و محمد عبده ابراهیم از جمله آنها هستند.
به نوشته ال اخبار، فهرست طولانی است و شامل اسامی شخصیت‌هایی از آسیا، آفریقا و اروپا است.
اما از اسامی شخصیت‌های سوری فاش شده که در فهرست آمده است، عبدالحکیم القطیفان هنرمند و ولید الزعبی بازرگان مقیم دبی است و در کنار آنها اسامی شماری از چهره‌های اصلی وابسته به گروههای مخالف و گروه‌های شناخته شده نیز در این فهرست وجود دارد.
ال اخبار درپایان گزارش خود یادآور شد که هدف قطعنامه‌های ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ شورای امنیت، اتخاذ تدابیر لازم برای متوقف کردن و خشکاندن حمایت مالی از تروریسم است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»