دیدبان

واقعیت‌هایی جالب از سال 2018

واقعیت‌هایی جالب از سال 2018
دیدبان؛ مرکز تحقیقات پیو یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن دی. سی. است که به ارائه اطلاعات درباره مسائل، نگرش‌ها و روندهای شکل‌دهنده ایالات‌متحده و جهان می‌پردازد. در پایان سال 2018 میلادی آمارهایی توسط این مرکز منتشر شده است که جالب توجه است.
1. متولدین پس از هزاره (افرادی که پس از 1998 به دنیا آمده‌اند)، که به نسل زد (Z) معروف هستند، از لحاظ نژادی متفاوت‌ترین نسل ایالات‌متحده می‌باشند. 52 درصد این نسل سفیدپوستان غیر اسپانیولی هستند و 25 درصد نیز هیسپانیک می‌باشند.
همان‌طور که در عکس مشاهده می‌شود، درصد سفیدپوستان آمریکایی از سال 1968، از 82 درصد به 52 درصد در سال 2018 رسیده است. در مقابل کاهش جمعیت سفیدپوستان، جمعیت هیسپانیک و آسیایی‌ها رشد داشته است.
2. شمار مهاجران غیرقانونی در ایالات‌متحده در پایین‌ترین حد خود از 2004 قرار دارد. کاهش در شمار مهاجران به دلیل کنترل مهاجرت مکزیکی‌ها است. اوج تعداد مهاجران غیرقانونی در ایالات‌متحده در سال 2007 بوده که 12.2 میلیون بوده‌اند. این روند کاهشی به نظر می‌رسد ادامه داشته باشد.
باوجوداین روند کاهشی به نظر می‌رسد مهاجران عامل ثابتی در جمعیت ایالات‌متحده در آینده بلندمدت باشند زیرا  دوسوم مهاجران غیرقانونی بزرگ‌سال بیش از 10 سال در این کشور زندگی کرده‌اند.
3. آمریکایی‌های جوان از بزرگ‌ترهایشان در تشخیص خبر واقعی از نظر شخصی ماهرتر هستند. در تحقیقاتی که 5 گزاره در مقابل شرکت کنندگان قرار داشت، 32 درصد از آمریکایی‌های 18 تا 49 سال همه گزاره‌ها را به‌درستی دسته‌بندی کرده بودند درصورتی‌که تنها 20 درصد از افراد بالای 50 سال توانسته بودند این گزاره‌ها را به‌درستی دسته‌بندی کنند.
4. آمریکایی‌ها به‌طورکلی اعتقاد دارند که ارزش‌های دموکراتیک برای ایالات‌متحده اهمیت دارد اما احساس می‌کنند در عمل چیزی کمتر از آنی است که باید باشد. برای مثال علی‌رغم اینکه 84 درصد اعتقاد دارند که حقوق و آزادی‌های آمریکایی‌ها باید محترم شمرده شود، تنها 47 درصد معتقد هستند که این امر به‌خوبی اجرا می‌شود.
5. 59 درصد از زنان ایالات‌متحده می‌گویند مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. 27 درصد از مردان نیز می‌گویند که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. البته این آمار در گروه‌های مختلف از لحاظ تحصیلاتی و همچنین نژادهای مختلف متفاوت است. برای مثال کسانی که به دانشگاه رفته‌اند و تحصیلات عالیه دارند بیشتر در معرض تجاوز و آزار و اذیت جنسی بوده‌اند.
 
6. جوانانی که از اپ فیس بوک استفاده می‌کنند در مقایسه با بزرگ‌سالان به احتمال بیشتر این اپلیکیشن را از تلفن همراه خودشان حذف می‌کنند. درحالی‌که درصد کسانی که در سال گذشته اپ فیس بوک را یک بار از تلفن همراه خود حذف کرده‌اند 26 بوده است، این درصد در میان بزرگ‌سالان تنها 12 درصد بود. 47 درصد از جوانان نیز گفته‌اند که گاهی برای چند هفته از چک کردن این شبکه اجتماعی فاصله گرفته‌اند.
7. تعداد کاتولیک‌هایی که به اقدامات پاپ فرانسیس در مبارزه با رسوایی‌های جنسی کلیسا امید دارند کمتر شده است. در سال 2015، 55 درصد اعتقاد داشتند که پاپ فرانسیس به‌خوبی در حال مبارزه با این مسائل است اما اکنون تنها 31 درصد چنین اعتقادی دارند. اگرچه همچنان پاپ فرانسیس در میان کاتولیک‌های ایالات‌متحده محبوب است، شواهد زیادی وجود دارد که نظرات مثبت نسبت به وی در حال کاهش می‌باشد.
8. ایالات‌متحده در سال 2017 کمتر از هر سالی به آوارگان پناه داده است. با اینکه 68 درصد از جمهوری خواهان و طرفداران آن‌ها معتقدند که ایالات‌متحده هیچ مسئولیتی در قبال پناهندگان ندارد، 74 درصد از دموکرات‌ها و طرفداران آن‌ها می‌گویند آمریکا چنین مسئولیتی دارد. حدود 51 درصد از مردم عادی نیز اعتقاد دارند که ایالات‌متحده باید به آوارگان پناه دهد.
9. اکثریتی از نوجوانان 13 تا 17 سال می‌ترسند که در مدرسه آن‌ها تیراندازی شود و اکثریت والدین نیز چنین نگرانی‌‌ای دارند. بیش از 80 درصد از والدین نیز معتقدند که اگر برای خرید اسلحه گواهی سلامت روانی درخواست شود، تأثیر زیادی در کاهش حملات به مدرسه‌ها خواهد داشت.
10. بر اساس تحقیقاتی که در 25 کشور انجام شده است، 70 درصد از مردم سراسر جهان اعتقاد دارند که چین نقش بیشتری نسبت به دهه گذشته در جامعه جهانی ایفا می‌کند. البته 63 درصد نیز معتقدند که بهتر است ایالات‌متحده رهبر جهان باشد و تنها 19 درصد اعتقاد دارند که چین باید رهبر جهان باشد. 39 درصد نیز معتقدند که ایالات‌متحده رهبر اصلی اقتصاد جهان است و 34 درصد نیز به چین رأی داده‌اند. 
11. 84 درصد از دموکرات‌ها معتقدند که باید هر کاری کرد که مردم به رأی دادن ترغیب شوند اما در میان جمهوری خواهان تنها 48 درصد به این امر اعتقاد دارند.
12. نابرابری درآمدی در میان آسیایی‌ها بیش از هر قوم دیگری است. آسیایی‌هایی که در دهک بالای درآمدی قرار دارند، بیش از 10 برابر آسیایی‌های پایین دهک، درآمد دارند. این آمار از 1970 دو برابر شده است. به‌صورت کلی نیز نابرابری درآمدی در میان تمامی اقوام رشد کرده است. در سال 1970میلادی دهک بالایی درآمدی در کل آمریکا 6.9 برابر دهک پایینی درآمد داشته، اما اکنون این رقم به 8.7 رسیده است.
 
13. 90 درصد آمریکایی‌ها به وجود قدرتی فراتر از بشر (نوعی خدا) اعتقاد دارند درحالی‌که تنها 56 درصد به خدایی که در انجیل ذکر شده معتقد هستند. 10 درصد نیز به هیچ نیرویی فراتر از بشر اعتقاد ندارند.
 
14. عموم مردم اروپای شرقی و مرکزی مخالف ازدواج همجنسگرایان هستند درصورتی‌که عموم مردم اروپای غربی مخالفتی با آن ندارند. البته شکاف میان شرق و غرب اروپا به این خلاصه نمی‌شود و در مورد مسائل دینی و اقلیت‌ها نیز بین شرق و غرب اروپا شکاف عمیقی وجود دارد.
 
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»