دیدبان

فرار رو به جلوی نتانیاهو

فرار رو به جلوی نتانیاهو

دیدبان؛ یک ماه و اندی از استعفای لیبرمن می‌گذرد، استعفایی که کابینه نتانیاهو را تا مرز انحلال پیش برد و نتانیاهو در آخرین تلاش‌های خود در کمتر از یک روز به طرح انحلال دولت در کنست، توانست ائتلاف شکننده خود را با 61 کرسی حفظ کند.

بازسازی شکننده
تمام شرایط برای شکست نتانیاهو آماده ‌بود و شاید این شکست مبدل به تاریخی‌ترین شکست حزب لیکود در تاریخ اسرائیل می‌شد. نتانیاهو و حزب راست‌گرای لیکود که همواره حیات خود را در وجود ناآرامی جستجو می‌کنند، این بار دقیقا بعد از شکست در مقابل حماس در جنگی دو روزه، پروژه‌ای جدید را برای حیات خود استارت زدند. این پروژه که با عنوان سپر شمالی شناخته می‌شد، با کشف چهار تونل منصوب به حزب الله، اندکی زخم شکست نتانیاهو در مقابل حماس را التیام بخشید و پروژه هراس از دشمن را بار دیگر به صورتی کم هزینه استارت زد. از دید بسیاری از کارشناسان عملیات سپر شمالی عملیات موفقی نبوده اما مهم‌ترین دست‌آورد این پروژه، حفظ انسجام ائتلاف ناپلئونی نتانیاهو بود. انسجامی که خیال نتانیاهو  از همراهی این احزاب در انتخابات آینده را راحت کرد.
بر همین اساس، روز دوشنبه، نتانیاهو در شرایطی که همواره تاکید می‌کرد انتخابات زودهنگام به نفع این رژیم نیست و تجربه تلخ تاریخی دیگری (سقوط کابینه اسحاق شامیر، که بعد از آن قدرت به اسحاق رابین رسید که در پی این نقل و انتقال قدرت، یک سال بعد پیمان اسلو امضا شد) را به این رژیم تحمیل خواهد کرد، با توجه به اینکه نظر سنجی‌ها از پیروزی نتانیاهو در انتخابات آینده سخن به میان می‌آورند؛ دستور انحلال کنست و برگزاری انتخاباتی زودهنگام را در سه شنبه 9 آوریل 2019 ، 20 فروردین 98 را صادر کرد.
نظرسنجی‌ها پیرامون انتخابات آینده
در انتخابات آینده کنست رژیم صهیونیستی، وزن‌کشی‌های سیاسی زیادی به چشم می‌خورد. وزن‌کشی‌هایی که همگی از انتخاباتی پر حاشیه خبر می‌دهند. بر اساس آخرین نظر سنجی‌ها، حزب لیکود با ریاست نتانیاهو بار دیگر همانند این دوره می‌تواند 30 کرسی را بدست آورد و به عنوان اولین حزب قدرتمند به دنبال تشکیل کابینه جدید برود.
بر اساس همین نظر سنجی‌ها، بنی گانتس رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، اگر بتواند در فرصت سه ماه و نیمه باقی مانده تا انتخابات، پولی کلان برای تشکیل حزبی پرقدرت را گردآوری کند و یک حزب برپا کند، با ۱۶ کرسی دومین حزب دوره بعدی کنست خواهد بود. حزب "یش عاتید" به ریاست یائیر لابید، در حالی که مدعی تشکیل دولت بعدی است و بر این امر اصرار می‌ورزد، تنها 12 کرسی بدست خواهد‌آورد.
همچنین حزب "هابیت یهودی"، 11 کرسی، حزب مخنا صهیونیستم به رهبری آوی گبای تنها 9 کرسی، حزب "کولانو" به ریاست موشه کحلون 6 کرسی، حزب "اسرائیل بیتنو" به ریاست آویگدور لیبرمن وزیر جنگ مستعفی 5 کرسی و حزب مرتص و شاس نیز هر کدام 4 کرسی را کسب خواهند‌ کرد.
نکته قابل توجه این است که در این وزن‌کشی، اورلی لوی، زن جوان عرصه سیاست این رژیم که حزب اجتماعی تازه‌ای تشکیل داده، شش کرسی را بدست خواهد آورد. در همین راستا اعراب ساکن اراضی اشغالی نیز می‌توانند با حفظ انسجام خود صاحب 21 کرسی شوند اما به احتمال زیاد و با وجود اختلافات شدید بین این احزاب بار دیگر با کمترین تاثیرگزاری در این انتخابات شرکت کنند. هرچند دولت نتانیاهو ششم دی و با انحلال رسمی کنست به کار خود پایان داد و وارد دولت گذار و انتقال شد؛ اما برای پیروزی در انتخابات پیش رو با چالشی بزرگ رو به رو خواهد بود.
پرونده نتانیاهو
این چالش کنارگزاری نتانیاهو از ریاست این حزب به دلیل وجود پرونده قضایی و صدور کیفر خواست از جانب دادگستری این رژیم است. نتانیاهو که به گمان خود با برپایی انتخابات می‌توانست از صدور این کیفر خواست تا زمان برگزاری انتخابات جلوگیری کند، حال در تنگنای شدیدی قرار گرفته است و به همین دلیل به هر طریقی درصدد جلوگیری از صدور این کیفر خواست است. اگر این کیفر خواست صادر شود، به احتمال فراوان سیاست مدار کهنه کار لیکودی که به تازگی به این حزب بازگشته‌ است، از طرف کنگره حزب لیکود به ریاست این حزب انتخاب و مسؤول تشکیل دولت می شود. حال باید دید که دادگستری چگونه عمل خواهد کرد و حیات سیاسی نتانیاهو را به خطر خواهد انداخت یا خیر؟ که با توجه به فشار‌های زیاد احزاب مخالف، جواب مثبت خواهد بود. 
 
مرتضی سلمانی: کارشناس ارشد مسائل رژیم صهیونیستی

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»