دیدبان
خارج از دید/5

از راز شستا تا فرار کچل موفرفری

از راز شستا تا فرار کچل موفرفری

دیدبان؛ در گوشه و کنار رسانه‌های اجتماعی هر هفته نکات جالبی وجود دارد که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست....

خط پنهان

پس از تار و مار کردن برجام توسط ترامپ، جریان غربگرا به مدد رسانه‌های زنجیره‌ای خود هوشمندانه خط تحلیلی خاصی را القا کرد. آنان بین ترامپ و هیات حاکمه تفکیک نهادند و با فروکاست آمریکا ستیزی به ترامپ ستیزی سعی کردند با وجود خدعه برجامی ترامپ  نظر افکار عمومی را نسبت به آمریکا همچنان مثبت و امید بخش نشان دهند. مدتی است این خط پنهان از عرصه سیاست به عرصه فرهنگ کشیده شده است. سینما، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای راهبری ذهنی جامعه جولانگاه شیفتگان آمریکا شده است.

غرب وحشی

بزک آمریکا از سوی جریان غربگرا حالی صورت می‌گیرد که نه تنها دولتمردان جنگ افروز بلکه مردم آمریکا هنوز جانانه از وحشی‌گری‌های سربازان‌شان در عراق و افغانستان حمایت می‌کنند:

جاسوسخانه

الحق و الانصاف تغییر کاربری وزارتخانه به جاسوسخانه هنر شگرفی است که باید آن را در انحصار جریان غربگرا نامید. برای مثال وزرات ارشاد دوران خاتمی اینک دست پروده‌های خود را آنچنان در انگلستان رشد داده که از یکسو بی‌بی‌سی را تغذیه می‌کند( عطالله مهاجرانی) و از سوی دیگر شبکه سعودی ایران اینترنشنال( علی اصغر رمضانپور) را هدایت می‌نماید.

 در ادامه آن سوابق درخشان! حالا  یک کاربر توییتری نکات تازه‌ای را از وزارت ارشاد دولت آقای روحانی بیان می‌کند:

همیشه پای یک بهایی در میان است

شهریور ماه سال جاری بود که مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و  اعضای دولت با  تاکید بر مساله خرابکاری رموز تازه‌ای را از «فتنه اقتصادی» گشود. ایشان در بیانات‌شان تصریح کردند:

«البتّه حالا من دو مورد را هم یادداشت کرده‌ام اینجا که یک مواردی هم هست که بحث سودطلبی نیست که بگوییم برای سودطلبی، این آدم -مفسد اقتصادی- این کار را کرده، [بلکه] خرابکاری است. مثلاً فرض بفرمایید شما می‌بینید ناگهان در تهران یا در شهرهای بزرگ، پوشک بچّه کمیاب می‌شود! این اتّفاق افتاده، واقعی است، این به‌عنوان فرض نیست؛ آخر پوشک بچّه؟ این مردم را عصبانی می‌کند دیگر! طرف مقابل -دشمن- می‌خواهد مردم عصبانی بشوند از دستگاه دولتی و دستگاه حکومت؛‌ این یکی از راه‌هایش است؛ پوشک! یا شب عید که مثلاً فرض کنید وقت شست‌وشو و مانند اینها است، موادّ شوینده ناگهان کمیاب می‌شود، نیست؛ خب این کاری است که خرابکاری است. اینها را بایستی با چشم باز دنبال کرد؛ این یک مسئله‌ی مهم است.»

حالا بانویی که از بهائیت به  دین مبین اسلام پناه آورده، از زندگانی قبلی خود و از خرابکاری‌ها و اخلالگری عامدانه بهائیان در اقتصاد کشور پرده برداشته است:

متلاشی شدن یک باند توییتری

گوشمان به این دست تیترها آشناست سربازان گمنام امام زمان فلان گروه تروریستی یا فلان باند اخلالگر اقتصادی را دستگیر و متلاشی کردند. با اهمیت روزافزون توییتر به نظر می‌رسد باید با اخبار متلاشی شدن باندهای برانداز توییتری نیز کم کم مواجه شویم:

بهشت دروغین

بهشتی که جز در پرده سینما و صفحه تلویزیون واقعیتی ندارد. آیا از نیمه پنهان دنیای غرب اطلاعی دارید؟

راز شستا

وزیر قلدری وجود دارد که از کابینه دولت دوزادهم بیرون نمی‌رود بلکه از یک وزارتخانه (صمت) به وزراتخانه (تعاون،کار و رفاه اجتماعی) دیگر منتقل می‌شود. در این مقطع به نظر می‌رسد شناسایی حلقه مفقوده راز پایستگی محمد شریعتمداری در گرو حل شدن راز شستا باشد:

 اقتدار منطقه‌ای

خبر بازگشایی ذلت‌مندانة سفارتخانه ‌های عربی در سوریه بشار اسد یکی از اخبار پربسامد این هفته بود. از قضا این خبر در توییتر بدون تحلیل و تفسیر باقی نماند:

لطائف هفته

آقای ظریف و این فرار رو به جلو که گفت: هدف برجام اقتصادی نبوده است.

و نیز ادعای رادیو فردا که ایران را متهم به سکوت در مورد قضیه خاشقچی کرد. احتمالا رادیو فردا رسانه ملی را بخشی از قلمروی حاکمیتی ایران نمی‌داند! پوشش صداسیما آنقدر قوی و حرفه‌ای بود که سمپات های سعودی با توسل به تکنیک اشاعة جوک و هجو و هزل، سعی داشتند پوشش اخبار آن را نخ نما کرده و ترمز رسانه ملی را در این مساله بکشند.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه