دیدبان

پایان حضور ایران در عراق

پایان حضور ایران در عراق
دیدبان؛ «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق، سه‌شنبه (دیروز 25 دسامبر) در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت که ایران دیگر هیچ حضور نظامی، پایگاه و مستشار نظامی در عراق ندارد.
به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، سفیر ایران در بغداد، تاکید کرد که کلیه مستشاران نظامی ایرانی که با هماهنگی دولت عراق برای کمک به جنگ با داعش وارد این کشور شده بودند، پس از اعلام پیروزی بر این گروه تروریستی، عراق را ترک کردند و به ایران بازگشتند.
مسجدی در ادامه افزود: اما برخلاف تهران، آمریکا با وجود پایان داعش، همچنان نیروهایش را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان ماموریت نظامی‌ در عراق، همچنان در حال تقویت پایگاه‌های نظامی و حتی احداث پایگاه‌های جدیدتر در این کشور است.
«حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق، نهم دسامبر 2017، آزادسازی سراسر عراق از دست داعش را اعلام کرد و فردای این روز، تعطیل رسمی و یوم‌النصر نام‌گذاری شد؛ هرچند که پاکسازی هسته‌های خاموش گروه تروریستی داعش که در مناطق مختلف عراق، پنهان شده‌اند، هنوز ادامه دارد.
سفیر ایران در بغداد درباره دلایل عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، بر ضرورت ارزیابی این اقدام در چارچوب سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت که این سیاست‌ها بر پایه متزلزل‌ کردن ثبات و فعالسازی بحرانی‌های منطقه مبتنی است و به همین دلیل، علیه هرتلاشی که منجر به صلح و آرامش در منطقه شود، کارشکنی می‌کند.
مسجدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند که منطقه از داعش و تروریسم پاک شود و برای بقای بحران و التهاب در منطقه، از نیروهای داعش حمایت می‌کنند. هیچ توجیهی برای حضور نظامی آمریکا در منطقه وجود ندارد و کشورهای منطقه می‌توانند از خاک خود به مدد نیروهای بومی دفاع کنند و نیازی به حضور نیروهای بیگانه نیست.
وی در پایان از اصحاب رسانه خواست تا به استکبار آمریکا و دخالت‌های آن در امور کشورهای منطقه با نقد مستمر این سیاست‌ها و افشای حقایق برای ملت‌ها و افکار عمومی پایان دهند.
مقامات عراقی بارها در مناسبت‌های مختلف اذعان داشته‌اند که  پس از حمله داعش به کشورشان، ایران نخستین کشوری‌ بود که در قالب بشردوستانه و لجستیکی به عراق در نبرد با تروریسم و داعش کمک کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن