دیدبان

موافقت ترامپ برای سفر به ترکیه در سال 2019

موافقت ترامپ برای سفر به ترکیه در سال 2019
دیدبان؛ یک مقام ترکیه‌ای از پذیرش دعوت رئیس جمهور کشورش از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای دیدار از ترکیه خبر داد.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بعد از نشست دوشنبه کابینه به خبرنگاران گفت که دونالد ترامپ خواهان سفر به آنکارا در سال 2019 است اما تاریخ آن هنوز معین نشده است.
کالین گفت که اردوغان حین مکالمه اخیر تلفنی با ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، از وی برای سفر به آنکارا دعوت به عمل آورد.
به نوشته آسوشیتدپرس، ترامپ روز یکشنبه در توییتی نوشت که تماس تلفنی «طولانی و مفیدی» را با اردوغان داشته و دو طرف درباره «خروج آهسته و بسیار هماهنگ» نظامیان آمریکا از سوریه  به رایزنی پرداختند.
ترامپ در این پیام توئیتری نوشت: «گفت‌وگوی طولانی و مفیدی با اردوغان داشتم. ما درباره داعش، حضور مشترکمان در سوریه و خروج تدریجی و هماهنگ‌ شده نیروهای آمریکایی از آن منطقه گفت‌وگو کردیم. پس از سال‌ها ،آن‌ها در حال برگشت به وطن هستند. ما همچنین درباره توسعه چشمگیر تجارت نیز گفت‌وگو کردیم.»
این در حالی است که تصمیم ترامپ در خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در هفته گذشته بعد از رایزنی تلفنی با رجب طیب اردوغان صورت گرفت.
یکی از موارد مورد بحث بین آنکارا و واشنگتن در ماه‌های گذشته، خرید همزمان جنگنده‌های «اف-35» ساخت آمریکا و سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه از سوی ترکیه است .
وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور هشدار داده که اگر ترکیه از قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی دست نکشد، فروش جنگنده‌های اف-35 به این کشور لغو می‌شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»