دیدبان

تعطیلی دولت آمریکا

تعطیلی دولت آمریکا
دیدبان؛در پی عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت، دولت آمریکا رسما وارد وضعیت موسوم به تعطیل شد.
براساس این گزارش، ۹ وزارتخانه و ده‌ها اداره دولتی تا زمان تصویب بودجه تعطیل خواهند بود و کارکنان آن‌ها هم حقوق دریافت نخواهند کرد.
در پی عدم موفقیت نماینده‌های کنگره آمریکا در رسیدن به توافقی برای اجابت درخواست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور جهت تأمین بودجه احداث دیوار حائل در مرز مکزیک بخش‌هایی از دولت فدرال تعطیل شد.
جلسه جمعه شب(به وقت واشنگتن)  مجلس نمایندگان آمریکا که در آن اکثریت با حزب جمهوریخواه است، با تصویب طرح بودجه که در آن مبلغ درخواستی ترامپ برای دیوار مرزی گنجانده شده بود، پایان یافت اما بعد از آنکه روشن شد، دموکرات‌ها در سنا از این طرح حمایت نمی‌کنند، کار به رای گیری در این مجلس کشیده نشد. برای تصویب طرح بودجه در سنای آمریکا به آرای 60 سناتور از مجموع 100 سناتور نیاز است و دموکرات‌ها در مجلس فعلی، 49 کرسی را در اختیار دارند.
از سوم ژانویه سال آینده میلادی، کنگره جدید آمریکا آغاز به کار خواهد کرد؛ کنگره‌ای که اکثریت مجلس نمایندگان آن در اختیار دموکرات‌ها است و سنا در کنترل جمهوری‌خواه باقی می‌ماند.
*واکنش ترامپ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز با انتشار یک پیام ویدئویی در صفحه توئیتر خود، دموکرات‌ها را مقصر تعطیلی دولت خواند.
او با تکرار درخواست خود برای بودجه مورد نیاز 5 میلیارد دلار برای دیوار مرزی با مکزیک، گفت: «کشور با عظمت ما باید امنیت مرزی داشته باشد. ما نمی‌خواهیم شاهد آمدن افرادی به اینجا باشیم که نباید اینجا باشند. افراد باید از طریق فرآیند قانونی به کشور ما بیایند. اوضاع آن بیرون، خیلی خطرناک است، مواد مخدر در حال سرازیر شدن به کشور است، قاچاق انسان و بسیاری دیگر از مشکلات وجود دارد. ...تنها چیزی که مانع این چیزها خواهد شد، امنیت مرز است».
وی افزود: «شب گذشته مجلس نمایندگان با دو سوم آرا یک لایحه بسیار مهم را تصویب کرد، برخی‌ها از آرای این لایحه شگفت زده شدند، اما من تعجب نکردم چرا که همه دوست دارند از مرز حفاظت کنند،  حالا بسته به سنا و در واقع بسته به دموکرات‌ها است چرا که ما به آرای آنها نیاز داریم و بدون آرای آنها امکان تصویب این لایحه (بودجه موقت) وجود ندارد. ما تعطیلی (دولت) خواهیم داشت و کاری نیست که بتوانیم در این باره بکنیم چرا که به رای دموکرات‌ها نیاز داریم. می‌خواهید اسم این را تعطیلی دولت توسط دموکرات‌ها بخوانید یا هر چیزی که دوست دارید بگذارید اما ما به کمک آنها برای تصویب (بودجه) نیاز داریم. خوب دموکرات‌ها! ما یک فهرست عالی از چیزهایی که نیاز داریم تا کشورمان را امن نگهداریم،در اختیار داریم، بیایید با هم کار کرده، فراحزبی عمل کنیم، بیایید که کار را تمام کنیم. امیدوارم که تعطیلی دولت آنقدرها طول نکشد.»
رسانه‌های آمریکا از جمله «سی‌بی‌اس» و پایگاه «هیل» نوشته‌اند جلسه جمعه شب قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا بدون نتیجه پایان یافته و مجلس سنا هم ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی (مصادف با ساعت ۰۴:۳۰ بامداد به وقت تهران) به کارش پایان داده است.
پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که جلسه بعدی مجلس سنای آمریکا ظهر شنبه (ساعت ۱۷:۰۰ به وقت گرینویچ مصادف با ساعت ۲۰:۳۰ شنبه به وقت تهران) خواهد بود. 
این لایحه مصوب مجلس نمایندگان آمریکا بایستی برای تأیید نهایی به تصویب مجلس سنا هم می‌رسید، اما «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا ساعت ۱۸:۰۰ عصر جمعه به وقت محلی اعلام کرد توافقی حاصل نشده و فعلاً هیچ رأی‌گیری در کار نخواهد بود. 
ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که اگر کنگره ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک منابع مالی تخصیص ندهد، با عدم امضای لایحه بودجه، اجازه می‌دهد که دولت تعطیل شود. او قبلاً از امضای لایحه مصوب سنا که در آن بودجه‌ای برای ساخت دیوار در نظر گرفته نشده، خودداری کرد و از کنگره خواست لایحه تازه‌ای تصویب کند.
لوایح بودجه دولت آمریکا زمان‌بندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نشود، دولت وارد وضعیت تعطیل می‌شود. همین موجب شده تا دولت‌ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب‌الاجل‌های زمانی به عنوان اهرمی برای تایید سیاست‌ها و طرح‌های مد نظر خود استفاده کنند.
بنا بر گزارش «سی‌بی‌اس»،  سازمان‌های دولتی در آمریکا که از ساعت ۰۰:۰۱ بامداد شنبه به وقت واشنگتن تعطیل می‌شوند عبارتند از: وزارت امنیت داخلی، وزارت دادگستری، وزارت خارجه، وزارت امور داخلی، وزارت کشاورزی و وزارت مسکن و توسعه شهری.
در صورت تعطیلی، کارکنان این وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی به مرخصی اجباری فرستاده شده و فعلا به آن‌ها حقوقی پرداخت نمی‌شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»