دیدبان

ائتلاف سعودی، نقض عهد کرد

ائتلاف سعودی، نقض عهد کرد
دیدبان؛ به نقل از المیادین، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن چهارشنبه‌شب در سخنانی گفت که نیروهای یمنی به توافق آتش‌بس در شهر بندری الحدیده پایبند هستند.
وی تصریح کرد، نقض‌ آتش‌بس الحدیده رصد می‌شود و به کمیته هماهنگی مشترک گزارش می‌شود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی همچنان این استان را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهد.
یحیی سریع گفت که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز و آپاچی‌های آن همچنان در آسمان الحدیده مشاهده می‌شوند. وی افزود: جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته، ۲۸ بار به مناطق مختلف این کشور و شش بار به فرودگاه صنعاء حمله کردند.
یحیی سریع نیروهای متجاوز و مزدوران را مسئول کامل هرگونه نقض آتش‌بس در الحدیده و پیامدهای آن دانست و بر ایفای نقش مؤثر سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای اجرای  توافق آتش‌بس تاکید کرد.
سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن دیروز نیز گفته بود که پایبندی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به برقراری آتش‌بس در الحدیده در حالی است که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی توافق آتش‌بس را به بهانه تاخیر ورود کمیته ناظر بر آتش‌بس نقض می‌کنند.
دور چهارم گفت‌وهای صلح یمن در سوئد پنجشنبه (۱۵ آذرماه) هفته گذشته به مدت یک هفته زیر نظر سازمان ملل در استکهلم پایتخت سوئد انجام شد و دو طرف بر سر آتش‌بس در شهر و بنادر الحدیده توافق کرده بودند.
توافق آتش بس در شهر الحدیده و بندر راهبردی آن و نیز توافق درباره کاهش تنش در شهر تعز در جنوب یمن مهم‌ترین دستاوردی بود که در چهارمین دور از مذاکرات طرف‌های یمنی در استکهلم سوئد حاصل شد.
آتش‌بس مورد توافق در سوئد میان گروه‌های یمنی از بامداد سه‌شنبه گذشته در شهر بندری الحدیده اصلی ترین مسیر ارسال کمک های بشردوستانه به یمن آغاز شد.
«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، زمان موعد آتش‌بس در الحدیده را 18 دسامبر(۲۷ آذر) تعیین کرده بود که الان چند روزی است به مرحله اجرا درآمده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»