دیدبان

ترکیه از موافقت آمریکا با فروش «پاتریوت» به آنکارا استقبال کرد

ترکیه از موافقت آمریکا با فروش «پاتریوت» به آنکارا استقبال کرد
دیدبان؛ ترکیه از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر موافقت با فروش سامانه‌های پدافند موشکی پیشرفته به آنکارا استقبال کرد.
خبرگزاری رویترز انگلیس شامگاه چهارشنبه (۲۸ آذر) به نقل از مقام‌های ترکیه گزارش کرد که آنکارا از این تصمیم استقبال می‌کند ولی موضع خود در قبال خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس ۴۰۰» روسیه تغییر نخواهد داد.
وزارت خارجه آمریکا صبح امروز چهارشنبه در نامه به کنگره این کشور از موافقت خود با فروش سامانه موشکی پاتریوت و تعدادی دیگر از موشک‌ها به ترکیه خبر داد. این تسلیحات شامل ۸۰ سامانه موشکی پاتریوت و ۶۰ موشک دیگر بوده و به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار آمریکا است.
این تصمیم وزارت خارجه آمریکا با هدف منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه صورت می‌گیرد.
برخلاف آمریکا که مخالف خرید اس ۴۰۰ روسی از سوی ترکیه است، مسکو امروز در واکنش به تصمیم وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فروش پاتریوت به ترکیه هیچ اثری بر توافق این کشور با روسیه درباره تحویل سامانه‌های «اس-۴۰۰» نخواهد داشت.
ترکیه بخشی از ابر پروژه آمریکا در ساخت جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ است و در این پروژه ۳۰ ساله سرمایه گذاری زیادی داشته و اعلام کرده است که در کنار خرید این جنگنده‌ها، تلاش می‌کند سامانه اس ۴۰۰ را نیز داشته باشد.
با این حال، آمریکا از این مسئله اعلام ناراحتی کرده و گفته است خرید سامانه موشکی از روسیه با توجه به رادارهای قوی این سامانه، توانایی عملیاتی جنگنده‌های اف ۳۵ را می‌تواند تحت الشعاع قرار دهد و از این رو، واشنگتن مخالف خرید اس ۴۰۰ از روسیه است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»