دیدبان

آمریکا اعلام کرد نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند+واکنش‌ها

آمریکا اعلام کرد نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند+واکنش‌ها
دیدبان؛ رسانه‌های آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند ارتش این کشور در تدارک خارج کردن نیروهایش از سوریه است.
وال‌استریت‌ژورنال که اولین رسانه‌ای بود که این خبر را گزارش داد نوشته ارتش آمریکا قصد خارج کردن نیروهایش از شمال شرق سوریه را دارد؛ دیگر رسانه‌های آمریکا گفته‌اند نیروهای آمریکایی به طور کامل از سوریه خارج می‌شوند. 
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت این اقدام موجب خواهد شد راهبرد آمریکا در خاورمیانه دچار آشفتگی شود. منابع این روزنامه می‌گویند مقام‌های آمریکایی شریکانشان در شمال شرق سوریه را از برنامه‌های واشنگتن برای خارج کردن نیروهای خود از این منطقه مطلع کرده‌اند. 
اکثر نیروهای آمریکا در شمال شرق سوریه مستقر هستند. بخشی از این نیروها هم در منطقه «التنف»، واقع در جنوب شرق سوریه و در نزدیکی مرز اردن حضور دارند.
عملیات ترکیه 
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرده قصد حمله به نیروهای هم‌پیمان آمریکا در سوریه را دارد. منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند این تصمیم در جریان گفت‌وگوی تلفنی اخیر ترامپ و اردوغان گرفته شده است. 
رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد عملیات خود در شرق رود فرات در سوریه را تا چند روز دیگر آغاز کند تا «شرق فرات از [حضور] گروه تروریستی جدایی‌طلب [کُرد] آزاد شود».
«عمر اوسی» عضو پارلمان و رئیس «طرح ملی» کُردهای سوریه گفت تهدیدهای ترکیه برای عملیات در شرق فرات با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود. او گفت آمریکا در واقع «کُردها را به ترکیه فروخته است.» 
«خروج کامل» یا خروج از شمال شرق؟
در حالی که وال‌استریت‌ژورنال نوشته ارتش آمریکا در تدارک برای خارج کردن نیروهای خود از شمال شرق سوریه است دیگر رسانه‌های آمریکا گفته‌اند این کشور «خروج کامل» از سوریه را بررسی می‌کند.
وب‌سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی در پنتاگون نوشت مقدمات خروج «فوری» و «کامل» نیروهای آمریکایی از سوریه در جریان است. این تصمیم توسط شخص «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ شده است.
شبکه خبری فاکس‌نیوز هم گزارش داده آمریکا قصد دارد تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی خود را از سوریه خارج کند. 
یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده به خبرگزاری رویترز گفت تمام نیروهای آمریکا ظرف ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌شوند. وی گفت که تمامی کارکنان وزارت خارجه آمریکا ظرف ۲۴ ساعت آینده از سوریه خارج می‌شوند.  
واکنش‌ دولت آمریکا 
دونالد ترامپ در توئیتر تلویحاً گزارش‌ها درباره احتمال خروج دست‌کم برخی از نیروهای آمریکایی از سوریه را تأیید کرد. وی نوشت: «ما به داعش در سوریه غلبه کرده‌ایم. این تنها دلیل من برای ماندن در آنجا در دوران ریاست‌جمهوری‌ام بود.»  
پنتاگون در واکنش به این خبر بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «در حال حاضر به کار با شرکای خود در منطقه ادامه می‌دهیم.» وزارت دفاع آمریکا گفته که عملیات علیه داعش به پایان نرسیده و ادامه خواهد یافت. 
کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت آمریکا، همزمان با آغاز مرحله بعدی کارزار در سوریه، روند بازگرداندن نیروهای خود به کشور را آغاز کرده است. کاخ سفید همچنین گفته پیروزی بر داعش در سوریه، علامت پایان ائتلاف جهانی [علیه داعش] یا عملیات‌های آن نیست. 
واکنش رژیم صهیونیستی
«دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم در واکنش گفت: «اسرائیل به تصمیم آمریکا برای خروج [از سوریه] احترام می‌گذارد. اسرائیل نگرانی‌های خودش را درباره حضور ایران در سوریه دارد و ما به اقداماتمان [در سوریه] با حضور یا بدون حضور نظامیان آمریکایی یا روسی ادامه خواهیم داد.»
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت تصمیم واشنگتن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. او همچنین گفت: «به حمایت از امنیت اسرائیل در سوریه ادامه خواهیم داد و می‌دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم.»
واکنش نماینده‌های کنگره
تصمیم ترامپ، همان‌طور که انتظار می‌رود در داخل آمریکا هم واکنش‌هایی برانگیخته است.«لیندسی گراهام»، نماینده مجلس سنای آمریکا این تصمیم را «اشتباه» توصیف کرده است. او گفته که این تصمیم، پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه است.
«مارکو روبیو»، یکی دیگر از نماینده‌های جمهوری‌خواه در این مجلس هم آن را «خطایی جدی» خوانده که تبعاتی در پی خواهد داشت. 
«راند پال»، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، اما از این تصمیم استقبال کرده و گفته خوشحال است که ترامپ پس از اعلام پیروزی بر داعش، نیروهای آمریکا را از سوریه خارج می‌کند. 
واکنش انگلیس
«توبیاس الوود»، معاون وزیر دفاع انگلیس با توجیهی که ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه آورده مخالفت کرده است. وی در توئیتر در واکنش به سخنان ترامپ که گفته بود داعش شکست خورده نوشت:  «به شدت مخالفم. [داعش] به دیگر گونه‌های افراط‌گرایی تغییر شکل داده و این تهدید، کاملاً در قید حیات است.»
واکنش روسیه
وزارت خارجه روسیه از خروج نظامیان آمریکا استقبال کرد.  وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه چشم‌اندازی برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی در سوریه به وجود خواهد آورد.
آغاز حضور نظامی آمریکا
دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد. 
استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.
مواضع پاندولی دولت ترامپ
دولت ترامپ، بعد از ورود به کاخ سفید مواضع ضد و نقیضی درباره ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه یا خروج از آنجا اتخاذ کرد.
ژانویه سال جاری «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود نیروهای آمریکایی «برای مدت نامعلوم» در سوریه باقی می‌مانند.
اواخر ماه مارس ترامپ گفت که نیروهای آمریکایی «خیلی زود» از سوریه خارج می‌شوند. چند روز بعد، کاخ سفید از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و گفت که قصدی برای خروج از سوریه ندارد.
سپتامبر سال جاری «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که نیروهای آمریکایی تا «زمان حضور ایران» در سوریه باقی می‌مانند.  

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»