دیدبان

سناتورهای آمریکایی نتیجه دو تحقیق درباره «دخالت روسیه در انتخابات 2016» را منتشر کردند

سناتورهای آمریکایی نتیجه دو تحقیق درباره «دخالت روسیه در انتخابات 2016» را منتشر کردند
دیدبان؛ به رغم انکارهای روسیه درباره اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و تبانی ادعایی کارزار «دونالد ترامپ» با مسکو، کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا نتیجه دو تحقیق در این باره را منتشر کرد که در آن بار دیگر روسیه به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ متهم شده است.
بنا بر نوشته «رویترز»، انتشار نتیجه دو تحقیق توسط کارشناسان خصوصی درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا توسط رئیس و عضو ارشد کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا نشان می‌دهد که «دخالت روسیه در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، بیشتر از آنچه که قبلا تصور می‌شد، گستردگی داشت».
یکی از این دو تحقیق توسط شرکت «نیو نالج» (New Knowledge) مستقر در تگزاس  انجام شد و دیگری نتیجه همکاری مشترک دانشگاه آکسفورد با شرکت «گرافیکا» (Graphika) است.
بر اساس نتیجه این دو تحقیق، ادعا شده که روسیه ضمن تلاش گسترده در شبکه‌های اجتماعی به منظور ارائه و انتشار اطلاعات غلط بین رای دهندگان آمریکایی، حتی برای تفرقه انداختن بین مردم آمریکا با توسل به نژاد و ایدئولوژی‌های افراطی تلاش کرد.
در بخشی از این تحقیقات ادعا شده که «آژانس تحقیقات اینترنت» دولت روسیه که در سن پترزبورگ مستقر است، برای «دستکاری در سیاست آمریکا» تلاش کرد.
قانونگذاران کنگره آمریکا درباره نتایج این دو تحقیق گفتند که تحقیقات مذکور ضمن تایید یافته‌های پیشین سازمان‌های اطلاعاتی این کشور درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، جزئیات بیشتری درباره فعالیت‌های چند ساله مسکو در این باره ارائه می‌کنند. به ادعای برخی سناتورها و کارشناسان این دو تحقیق، اقدامات روسیه هنوز هم ادامه دارد.
در بخشی از این دو تحقیق، ادعا شده که فعالان وابسته به دولت روسیه در شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری برای تشویق «جنبش‌های جدایی طلبانه» در کالیفرنیا و تگزاس تلاش‌هایی انجام دادند.
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ژانویه سال ۲۰۱۷، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را به مدیریت «یک کارزار پیچیده اعمال نفوذ» در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از طریق حملات سایبری به منظور حمایت از «دونالد ترامپ» متهم کرده بودند.
مقام‌های روسیه بارها اتهام‌های  مقام‌های آمریکایی درباره دخالت مسکو در انتخابان ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را بی اساس خوانده‌اند.
موضوع دخالت روسیه در انتخابات و تبانی ادعایی کارزار ترامپ با مسکو، به مساله‌ای جنجالی در آمریکا تبدیل شده و به همین منظور «رابرت مولر» رئیس پیشین اف‌بی‌آی به عنوان بازپرس ویژه تحقیقات در این باره تعیین شده است و تحقیقات او همچنان ادامه دارد. 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»