دیدبان

نیویورک‌تایمز: مقام‌های سعودی در خفا می‌پذیرند بن‌سلمان آمر قتل خاشقچی بوده است

نیویورک‌تایمز: مقام‌های سعودی در خفا می‌پذیرند بن‌سلمان آمر قتل خاشقچی بوده است
دیدبان؛ «نیکلاس کریستوف»، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی در این روزنامه به توضیح درباره نظرات مردم عربستان درباره «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی پرداخته است.
کریستوف در بخشی از این یادداشت نوشته مقام‌های ارشد سعودی در خفا می‌پذیرند بن‌سلمان دستور قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.
ستون‌نویس نیویورک‌تایمز در آغاز این یادداشت نوشته است: «تجربه سختی است که آدم ببیند داخل یک حکومت پلیسی دارد با مردم درباره شهوت رئیس کشورشان برای گرسنگی دادن به کودکان یمن، شکنجه زنان یا مثله کردن منتقدان مصاحبه می‌کند».
او نوشته نتیجه چنین مصاحبه‌هایی اغلب خنده‌های عصبی یا وقفه‌های طولانی مدت در گفت‌وگوها است.
تحلیلگر نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از یادداشتش تصریح می‌کند: «من از منتقدان سرسخت ولیعهد مجنون عربستان سعودی بوده‌ام، بنابراین قدری شگفت‌زده شدم که به من ویزای سعودی داده شد، شاید هم دلیلش این بود که یکی از اعضای یک هیئت سازمان ملل بودم که از یمن برمی‌گشت».
در ادامه این مطلب آمده است: «دوستانم در آمریکا وقتی که در یمن بودم نسبت به سلامت من نگرانی کمتری داشتند تا وقتی که در ریاض بودم».
کریستوف با اذعان به اینکه سنجش افکار عمومی در یک حکومت پلیسی کار دشواری است نوشته مردم در ریاض از بن‌سلمان، بابت برخی «پیشرفت‌های اجتماعی» اظهار رضایت می‌کنند. 
او نوشته است: «[مقام‌های] ارشد سعودی در محافل خصوصی می‌پذیرند که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، اما آنها تأکید می‌کنند که رابطه میان آمریکا و عربستان سعودی مهم‌تر از زندگی یک انسان است. آنها می‌گویند آمریکا به‌خاطر حفظ ثبات در منطقه باید کنار عربستان سعودی بایستد».
مجلس سنای آمریکا پنجشنبه دو قطعنامه علیه عربستان سعودی به‌تصویب رساند. یک قطعنامه خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ یمن است و قطعنامه دیگر، محمد بن سلمان را آمر قتل خاشقچی می‌داند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»